tisdag 3 september 2019

Surströmmingsfest!!!

I lördags styrde maken och jag kosan mot herr och fru Gölands fina sommarställe, ett stenkast från havet. Goda vänner och även kusiner är vi ( Camilla och jag).

Vi inledde med sangria i den sydländska värmen, 
vilket var hur passande och gott som helst denna otroligt varma sensommardag.   

Sen fortsatte kvällen och det blev surströmmingspremiär för mig. Jag hade faktiskt sett fram emot detta och trodde att de flesta som uttalat sig om denna rätt, hade överdrivit eller tagit i när de sagt hur hemskt det var, men de hade HELT RÄTT!  Tillbehören var goda, mandelpotatis, rödlök, gräddfil och tunnbröd men det hjälpte inte. En i gänget, värden åt med väldigt god aptit och en, Peter åt för traditionens skull men vi andra åtta, åt en tugga och sen var det definitivt stopp! 
En erfarenhet rikare är man dock!  





Här i ligger de små sura fulingarna. 

Anders älskar surströmming!





Camilla hade dukat fint i det somriga rummet. 

Vårt lilla gäng!


Maken var rädd att få surströmmingsspad på sin skjorta
så han fäste servetten så här. 


Och där sitter jag ju och skålar.


Camilla och Anders hade ju fixat annan mat också som smakade så gott.



Och grannens vackra katt, denna Bengal hade dagen till ära fångat en saftig mus.  



Lite senare på kvällen när vi även hunnit med en skön promenad i det fantastiska vädret, druckit kaffe med jättegod äppelkaka med vaniljsås, avec och lördagsgodis, snackat till långt frampå småtimmarna och skrattat gott så var det dags att tacka för oss och köra hemåt i den tropiska natten. 21,5 grader var det när vi kom hem.   


Ikväll blir det lite arbete i trädgården och därefter soffhäng,
kaffe och kortspel med Johanna och Oliver.

Ha en skön kväll och kram från mig
@nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar