tisdag 15 november 2022

Mitt svart-vita miniatyrhus!!


Jag tänkte visa er ett av mina dockhus som  jag har inrett i svart-vitt och några mässingsdetaljer.
Just detta dockhus fick jag när jag fyllde fem år och det är ett klassiskt Lundbyhus. 

Ett sådant hade många små flickor, när jag var liten på sextiotalet. Jag var för några år sedan på en miniatyrutställning på Katrinetorp i Malmö och blev då så otroligt inspirerad av dessa miniatyrvärldar! Jag började med att inreda ett hus i lite äldre stil, som jag köpte av en vän i Ystad. Sen fortsatte jag av bara farten. Det har blivit betydligt fler än vad jag tänkte från början, kan man väl säga. Hehehe.....   De ena har gett det andra.

 Jag har köpt några hus för att jag har varit intresserad av möbler som har ingått i köpet.
 Då har jag plötsligt haft fler hus att renovera och inreda. Ja, ni förstår.....  

Vissa köp har varit otroligt förmånliga och jag har "tjänat" en massa på köpen. Denna vinst har jag sedan kunnat använda när jag har beställt småsaker och en del möbler från London. 
Där är nämligen miniatyrvärlden, väldigt stor. Hehehe, det blev ju riktigt kul skrivet.

Nåväl, nu har jag i alla fall ett äldre hus med kakelugn ( egenhändigt tillverkat med hjälp av youtube), ett julhus med endast julsaker och inredning i rött, detta svart-vita, Johanna har inrett ett i blått. Jag har även ett i fyra våningar med garage och tillhörande bil och allt. 
Sen har jag väl några till....  Ska visa fler efterhand...

Jag inredde alla dessa hus under ett halvår och sen var jag klar med det. Nu står de mest och samlar damm, men jag är ändå lite stolt över mina små miniatyrvärldar och har svårt att tänka mig att sälja dem. När jag får barnbarn kan de nog uppskattas.  
 
På "köpet" med detta intresse har jag fått flera trevliga bekanta, där vi har utbytt tips och ideer med varandra. Det finns enormt många skickliga människor som kan knåpa ihop de mest fantastiska små ting. Jag tillhör inte dem på något vis, men jag är allt lite nöjd ändå.

Lång text och nu får ni titta på bilderna från mitt "svart-vita" hus. 
            
Musikrummet.

Telefonhörnan.


Avkoppling vid brasan med dagens tidning! 

Kanelbullebak på gång i köket!

Ett glas vin på kvällskvisten, kanske.








Ser ni brickan på bordet med Berså-motiv ( Lindbergs) ? 
Lite extra glad över denna.
Den uppmärksamme kanske ser att det står två till i köket.

Kram från mig och ha en fin kväll! 

@nneli 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar