tisdag 10 december 2019

Vellingeblomman, Majas Cottage och Hallongården, en bra eftermiddag med fint sällskap.

För några veckor sedan var jag och min kära mor på en liten utflykt, då vi besökte  några trevliga ställen. Vi inledde med en snabbtur på Vellingeblomman. 
Det kanske låter konstigt att man kan klara av ett besök där snabbt, men det kan man om man inte vill se alla hundratals tomtar i olika skepnader,
 utan mest inriktar sig på goda saker att äta och att titta på blommor.  

Eller hälsa på den här söta kaninen.


Massor med fint julpynt och många utmärkta julklappsförslag. 

Eller vad sägs om lite, GRANAKNÄCKE!!

Och en hel Muminavdelning, som var hur mysig som helst.

Sen åkte vi till "Sommarboden", som är väl värd ett besök även vintertid. Hehe.
Trevlig ägarinna och många fina saker. Här köpte jag bl.a en tomteluva till vår lilla miniapa därhemma. Det blev även ett besök i den nyöppnade fina blomsteravdelningen förstås.    



En vacker hibiscuskvist fick självklart följa med hem.



Det blev dock inget beachbesök, denna lite småregniga och kalla novemberdag.


Därefter åkte vi till mysiga Hallongården och åt goda våfflor.
Jag smakade en saffransvåffla med goda sylter och grädde.  







Här dricker man kaffet ur udda gamla koppar.


HUR gott??




Här inne pågick ljusstöpning.... 

Nästa stopp blev på fina "Majas Cottage" i Vellinge. Vilken fin miljö och så vackra byggnader. Och väl inne i butiken blev man verkligen inte heller besviken.
Här shoppade jag några julklappar och fick en hel del inspiration. 












När mörkret lagt sig var det dags att åka hemåt igen efter en härlig eftermiddag.
En sväng in om Malmö blev det också för att hämta ett fint blått Matteusfat, 
som jag beställt tidigare.

Idag är det tisdag och det är skönt att vara hemma igen,
 efter en lång men givande arbetsdag.  


Nu har vi precis ätit "nobelmiddag" här hemma. 
Oxrullader, hemmagjorda sötpotatispommes, sky, "bea", sparris och sallad. 

Ha en skön kväll och kram från mig


@nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar