fredag 30 oktober 2015

Mysigt besök på Kafe´Kagan mitt ute i ingenstans.

Japp, då tar helgen vid.....

Igår eftermiddag var jag och min mor och mina brorsbarn ute på en liten utflykt. 
Vårt mål var att köra till Yangtorps öppethus visning av sina mycket spektakulära byggnader mitt ute i ingenstans. 
På vägen dit såg vi en skylt med texten "Kafe´Kagan", 
det namnet kände jag genast igen för det har några kolleger talat varmt om. 
Självklart så tog vi en tur dit och det ångrade vi verkligen inte. 
Vilket mysigt ställe med nostalgi, gott kaffe och goda kakor (fast jag åt ingen), 
underbar miljö, trevlig butik och butiksinnehavare och flera trevliga gäster. 

Här drack vi som sagt vårt eftermiddagskaffe.

Så här vackert var det på vägen dit denna lite disiga torsdagseftermiddag. 




Skärp dig nu Henning, säger storasyster Annabelle.

Här kunde man bland mycket annat köpa en gammaldags flanellpyjamas med nattmössa till. 

Smakfulla små arrangemang i gammal stil.

Mycket nöjda små och stora fikagäster.

Bland annat så avsmakades chokladkaka, kokoskaka, morotskaka med grädde och sylt och gräddbulle med jordgubbssmak.

Det nybryggda Sultankaffet smakade utmärkt i de antika kopparna.  

Här satt vi i den gamla kökssoffan och tittade i böcker från förr i tiden och umgicks. Ur den gamla radion strömmade musik från förr.
Ja, småttingarna undrade nog vart de hade hamnat. Men de fick både goda kakor och coca cola ( i en gammaldags flaska förstås) och var så nöjda så. Hehehe...

Utsikt från ett av kafe´fönsterna.

Här fanns massor med prylar av alla de slag, ätbart, tvålar, drycker,
linoljefärg, kort, skor, nostalgisaker, inredning.
You name it... 


Mycket nöjda med vårt besök här körde vi nu vidare på vår lilla tur.

Jag/vi kan varmt rekommendera ett besök här om ni nu skulle ha vägarna förbi dessa trakter. Man kör alltså på vägen mellan Sjöbo och Hörby, svänger av mot Vollsjö, kör igenom Fränninge och kör ytterligare några kilometer tills man ser skylten och där svänger man till höger.

Kram på er och ha en fin inledning på helgen!  

2 kommentarer:

  1. Camilla Dahlströmfredag, 30 oktober, 2015

    Åh hade jag vetat att Yangtorp haft öppet hus hade jag nog kört från Växjö med o kollat :)
    Varit utanför när det var övergivet - magiskt ställe :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla! Det var ju synd att du missade detta. Gå in på deras facebooksida och gilla så får du veta nästa gång som man har möjlighet att komma dit. Jag ska också hålla koll så ska jag tipsa på bloggen INNAN det är dags.
    Ha en fin helg Camilla och kram på dig! :)

    SvaraRadera