tisdag 6 april 2021

Recept på en god och enkel kaka.

Hej på er alla! 
Här kommer ett recept på en väldigt enkel och god kaka. 
Jag bakade den till vårt påskfika, men den passar precis när som helst. 
Jag tror att det är den kakan som kallas Silviakaka också.

Här kommer receptet:

 Mjuk kaka

2 ägg
2 dl socker 
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hett vatten

Glasyr
100 g smör
1 dl socker (här fick jag ta 0,5 dl socker och 0,5 dl riven vit choklad.)
2 tsk (rågade) vaniljsocker

1 äggula
1 dl riven kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ihop mjöl och bakpulver och blanda ner det i smeten samt det heta vattnet.
Häll smeten i en smörad och mjölad form (gärna med avtagbara kanter).
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 min (kolla av med stickprovet efter 20 min).

Låt kakan vila några minuter innan den stjälps upp på ett fat.

Låt smör och socker (och i mitt fall även riven vit choklad) koka ihop i en kastrull till glasyren.
Sänk värmen och tillsätt vaniljsocker, äggula och en tredjedel av kokosflingorna.
(Det gör inte så mycket om inte glasyren blir så vacker i konsistensen, det blir gott ändå ;-))

Häll glasyren jämnt fördelad över kakan. Låt kakan svalna och strö över resten av kokosflingorna.
Och lite strössel om du vill. Eller varför inte garnera med små marsipankycklingar till påsk?




                                                                     Kram alla och ha en fin kväll! 

                                                                                            @nneli                                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar