söndag 10 februari 2019

Recept på frallor och soffbytartankar.


Har ni haft en skön start på söndagen??

Efter en lagom lång sovmorgon så har jag nu startat dagen med kaffe, mina hembakade frallor och Sydsvenskan. Lugn och behaglig inledning på en ledig dag.
 
Receptet på frallorna som jag utlovat kommer nedan.
Jag bytte ut 4 dl av vetemjölet till rågsikt och det blev bra. 

Jag har köpt några nya vårblommor ( svårt att motstå ju)
bl.a den här söta campanulan med små blommor i lila. Tyvärr så vill ju katten undersöka allt nytt som kommer in i huset. Den här föll henne i smaken,
 så en del blommor har tyvärr bitits av.  Tur att hon är så söt och rolig.....

Nu ska jag ringa min mor och prata lite och sen inväntar jag att Johanna ska vakna och berätta lite om middagen som hon och Oliver var på igår.
Läsa lite, förbereda middag, sova middag, ta en promenad och kolla soffor på nätet. ska denna dagen ägnas åt. Jo, vi ska köpa nya soffor snart. De två sofforna som ska bytas ut denna gång har vi haft i väldigt många år och trivts så bra med. Två barn och en katt har vuxit upp med dessa soffor och de är omklädda en gång.

Jag skulle gärna klätt om dem en gång till för jag gillar verkligen modellen,
men nej, det går maken inte med på.....


Sofforna är inköpta på Hedbergs i Vinslöv. Denna affär var en av de första som möblerade hela rum med passande interiör. Allan Hedberg som affärsinnehavaren hette var nyskapande och satte den lilla skånska orten på kartan, tack vare sin möbelaffär. Jag minns när maken och jag var där och köpte dessa soffor.
Det blev en bra investering då de nu alltså fyller 31 år.
Inget slit och släng här inte. Hehehe     

 Vi hade precis flyttat från vår lägenhet i centrala Lund till vårt första hus. 
Ett vitt enplanshus på 150 kvadratmeter som nu skulle inredas.
Vi var nygifta och endast 24 och 25 år gamla.  
Så kul, men också lite svårt att veta vad man skulle satsa på i möbelväg. 

De flesta av husets övriga möbler köpte vi på Silverbergs på Baltzarsgatan i Malmö. Även de flesta av dessa möbler hänger fortfarande med. Nya tyger och en hel del komplement har det förstås blivit under årens lopp, men de flesta möblerna fick följa med när vi flyttade till vårt nuvarande 30-talshus för 16 år sedan.
     Nåväl, nog om detta. 

Ha en fin dag och kram från mig 
@nneli

 


Klassiska frallor



Ca 20 st
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
1 ½ tsk salt
2 msk rapsolja

12–13 dl vetemjöl ( gör gärna som jag, och byt ut vetemjölet mot 4 dl rågsikt.) 

Garnering
1 ägg, uppvispat
sesamfrön

GÖR SÅ HÄR
1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. Rör ner salt, rapsolja och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.
2. Dela degen i ca 20 bitar. Forma dem till runda bullar med mjölade händer.  Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.
3. Pensla bröden med ägg.
4. Strö över sesamfrön.
5. Grädda bröden mitt i ugnen i 11–12 min. Låt dem svalna på plåten.
Bildresultat för frallor med sesamfrön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar