torsdag 19 september 2019

En riktigt trevlig dag!!

För några månader sedan så åkte jag och min mor ut på en liten tur. 
Vi var först i Marsvinsholms kyrka. Jag visste att den var stor men jag visste in att den var så stor, Skånes största landsortskyrka minsann 
och med en Kristusstaty som är 3,3 meter hög.
Här gifte min mors farmor och farfar sig.
En mycket vacker kyrka med sittplatser för 1000 personer.   




I närheten fanns det en gård med loppis och där stannade vi och jag fyndade några Carl Larsson tallrikar till min lilla samling. Här spatserade även några höns och en stolt tupp omkring.


Det blev även besök i några blomsteraffärer förstås. 

Rostigt med en patinerad kruka och taklök är alltid fint. 

Vi var i Ystad också en sväng och så här fint blommar det utanför Stadsteatern.

Jag älskar de vackra gamla husen.....  

Jag har bott i Ystad och varit mycket i Ystad, men jag 
har faktiskt aldrig sett detta ståtliga hus tidigare. 

Mariakyrkan!!



Detta lilla gatuhus har jag fotograferat tidigare, det är ju så sött!!


Lunchen åt vi på Fritidsbaren i Ystads Sandskog. Det blev en nostalgitripp för mor och mig. Vi åt ofta lunch här när jag var liten. Vi solade och badade och sen blev det köttbullar hos "Hallå, hallå" Ingvar! Man minns doften, atmosfären och känslan av det sandiga golvet där man gick barfota direkt från stranden.  

Här är han, den käre Ingvar som fortfarande ropar ut maten på detta sätt.
Och det har han gjort i 44 år!! 



Bredvid Ystads lurblåsare fanns en meny från Fritidsbarens start.
Kolla in rätterna och menyn.... 
Vad sägs om kokt sjötunga med persiljesås för 1.65??






Min mor åt köttbullar medan jag åt en räkmacka. Vi blev mätta kan man säga och därför passade det utmärkt att dela på ett wienerbröd
och en äppelkaka med vaniljsås till kaffet.

Wienerbröden är värda sin vikt i guld, jo de är verkligen tunga och fyllda med godsaker och kända vida omkring för sin speciella smak.







Den här långbenta gästen gillade också Fritidsbarens utbud.

Det är verkligen somrig inredning här.







Vi lämnade den smått legendariska Fritidsbaren för denna gång.
Sen blev det en sväng på stranden och en titt på de söta små badhytterna innan vi styrde kosan mot Åbergs Trädgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar