fredag 21 september 2018

Besök i mina föräldrars härliga trädgård, ett recept och nu är det fredag!!

Idag har det varit möten, samtal samt besök på annan skola.
Allt i en lagom blandning på mitt arbete. 
 
Och nu är det helg, kära vänner och det gillar vi, eller hur?
 
Bilderna nedan är från mitt besök hos mina föräldrar tidigare i veckan. Där blev vi bjudna på pannbiff med lök, följt av äppelkaka med vaniljsås. Så gott!
 
När brorsan och Henning kom tillbaka från kvällens jakt blev det kvällsfika tillsammans på altanen. En kär tradition hemma hos mina föräldrar.
 
En skön trädgårdsrunda tillsammans med mor hör till för att se vad som har slagit ut sedan förra besöket. Just nu är det prunkande dahlior i alla de former och färger som dominerar i trädgården. 
 
Njut gärna av nedanstående bilder!   
 
 
 
  


Som ni vet så älskar jag hibiskusar. Jag måste nog skaffa en i denna 
ljuvliga rosa färg också. Jag har själv mörkröd, blå och vit hemma. 


Mor och jag hann även med att steka sill.
Så underbart gott......

Mors och mitt enkla recept ifall ni känner för att prova!

Färsk sillfile´ (så många som man önskar)
Skär av ryggfenan. Lägg sillen, två och två med insidan mot varandra.
Vänd dem i ströbröd.  Stek i smör så att de blir genomstekta och
får en fin gyllene färg.
Servera dem varma tillsammans med potatismos och lingon.
 
De som blir över lägger man i ättikslag för att äta kalla lite senare. Det var det vi gjorde denna kväll. Vi åt alltså INTE dubbla middagar. Hehehe....

Lag:
1 del 24% ättikssprit blandas med fem delar vatten. Tillsätt 1dl socker. Blanda!
Lägg i den överblivna sillen och klipp över gräslök och/eller gul lök.


 Nu åter till de fina rabatterna.

 
 



Blomman för dagen!!!! Underbar blå färg!

Zinnior!




Nu önskar jag er en fin fortsättning på helgen!
'
Kramar
@nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar