måndag 27 februari 2017

Banankaka, recept och bild.


Nu ska ni få receptet på den utsökt goda banankakan som 
jag bjöd på här hemma igår eftermiddag. 
Saftig och god med en len smak av banan och mjölkchoklad. 


Jag gräddade min banankaka i mina gamla antika formar och
då räckte smeten till en normalstor och en liten.

Här kommer receptet:

1 ägg
1,5 dl socker
2 stora eller som jag tog tre mindre mogna bananer
1/2 dl smält smör
4 msk grädde
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
60 gr hackad mjölkchoklad

Ugn 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Mosa bananerna och tillsätt dem.
Blanda smör och grädde och blanda ned i smeten.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ned även dem. Rör till sist ned chokladen.
Häll smeten i smord och bröad form och grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter.


Mina gamla formar passade perfekt.

Kram och lycka till med baket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar