onsdag 1 februari 2017

Sightseeing i York och en trevlig kväll i London.

Här kommer några bilder från mitt besök i den trevliga staden York, 
huvudorten i North Yorkshire.  
Här strosade jag runt i några timmar och såg både Operahuset, vackra gamla hus, den stora katedralen (York minster), Barley Hall, stadsmuren m.m. 

Det blev även en del shopping i små mysiga affärer och 
lite presenter hem från Marks & Spencer. 
Sen köpte jag med mig lite mat och dryck och satte mig på tåget för en 30 mils färd tillbaka till London, vilket tog två timmar med snabbtåget. Sen blev det tunnelbanan tillbaka till hotellet, där en smått imponerad make väntade. 
Tåg, bussar och tunnelbana i en salig blandning hade jag betat av denna dag.   

Maken, jag och Andreas gick till en närliggande pub där vi åt gott och drack öl och cider. Efter några trevliga timmar där så väntade den sköna hotellsängen. 
Det var välbehövligt efter en lång dag fylld med äventyr. 
      
Så här såg många av husen i York ut.

Flera vackra kyrkor såg jag under min stadstur.

Operahuset i York.

Här blev det självklart ett litet besök. 
Detta är en av de mest välbesökta turistattraktionerna i York. 
Det säger en del om vilka chokladälskare vi är....😋😋 


Smala gränder i de gamla stadsdelarna med mysiga affärer och fina hus.  

Mmmm, goda russinscones, bakade med mycket smör.



Shambles, med många små mysiga gator, affärer och restauranger. 

Det fanns många märkesaffärer. 

Här fick man gå igenom för att komma fram till Barley Hall. 

Swinegate. 😊

Barley Hall, historiskt museum i York.
Ett townhouse där originalbyggnaden är från 1360.

Jag hann med några antikaffärer också.😉

Den vackra katedralen i York.
Det är faktiskt den största gotiska katedralen i norra Europa, 

och en mycket välbesökt sådan. 



Hålet i muren.

Här på på gamla anrika "Lamb and Lion Inn" blev det en liten stunds vila och en öl.


Jag älskar gamla historiska fallfärdiga byggnader med en intressant bakgrund. 

Här står jag på den vackra bron i York och solen är på väg ned.  

Ringmuren som går runt den gamla staden.

Ännu en bild på ringmuren.


På tågstationen igen för en två-timmars resa tillbaka till London.
Jag kan varmt rekommendera en liten resa till York, speciellt om man gillar slott, ringmurar, historia, trånga affärsgator, gamla hus, kyrkor, hemgjord choklad och den härliga "yorkska" dialekten.   

Efter att ha hämtat upp maken och Andreas på hotellet så begav vi oss ut och åt en god middag och drack några öl och cider.  

Maken åt en god hamburgare med en supergod sås till.

Och jag åt en klassisk fish and chips serverad på tidningspapper förstås.

😊

Tillbaka på hotellet!


Höga och speciella byggnader i närheten av hotellet. 

Nu blir det en promenad och lite kortspel här denna onsdagskväll,

 innan det är dags att kasta sig i TV-soffan med en kopp kaffe.

Enjoy your evening!

@nneli

2 kommentarer:

  1. Camilla Dahlströmonsdag, 01 februari, 2017

    Helt underbara bilder :)
    Helt i min smak, åkte till London i oktober och hann med ganska mycket på 4 dagar..
    Vill tillbaks snarast ;-) så jag får tacka för tipset om York!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tusen tack snälla Camilla! Ja, London eller hela England för den delen är ett underbart ställe att semestra i. Hoppas att du kommer till York snart. Du kommer att älska det! Kram Anneli

    SvaraRadera