måndag 6 februari 2017

En dag i London city.


Några bilder till tänkte jag visa från centrala London, där jag tillbringade en heldag. 

Så här såg det ut när maken och jag kom ut från hotellet ganska tidigt på morgonen.
Lite dis och med dessa enorma grå byggnader som reste sig ur morgondimman till en nästan violett bakgrund. Vackert, eller hur?

Vi gick en rask promenad tillsammans innan maken 
skulle på ett arbetsmöte och jag skulle "göra stan" . 
Jag hade en lista på saker som jag tänkte beta av och så blev det också.
    

Den här ståtliga byggnaden fanns precis utanför vårt hotell. 

Tower of London gick vi förbi på vår promenix. En kunglig borg vid Themsen som varit en fästning, ett kungligt palats och ett fängelse för högt uppsatta fångar som t.ex prinsar.

Utanför Towern blommade en vacker kamelia, en enorm buske.
Visst är de lite närmre våren i London.      


Tower Bridge på riktigt nära håll.

Jag väl påpälsad i det ganska kyliga Londonklimatet. 


Andreas har tagit ett foto på makarna Rignell,
 där vi står mitt på Tower Bridge.

Och sen blev det rulltrappor, tunnelbanor och stadsbussar
 för att hinna med så mycket som möjligt.  

Jag besökte detta vackra hotell, St Pancras Renaissance.
Jag älskar att gå och titta på gamla anrika hotell.
Det är ofta vackra interiörer och man blir alltid vänligt och tillmötesgående bemött.

Jag skulle ju även besöka "Russel Hotel" vid Russel Square. Detta besök var huvudanledningen till att jag åkte till dessa trakter. Döm om min förvåning och besvikelse när jag kom fram till hotellet och det var täckt med en duk för helrenovering. Det gick inte att titta på varken in eller utsida. Det finns en helt fantastisk matsal på detta hotell som jag skulle vilja se. Lite besviken...
Nåväl, jag tillbringade en stund på British Museum och på British Library istället.


Så här såg det "vackra" Russel Hotel ut denna dag. 



Våren hade som sagt kommit lite längre i London.

Ett snabbesök på Liberty blev det också. 

Precis vid Libertys entre´fanns det en så fin blomsteraffär.
Jag köpte dock inget. 😉
Maken hade blivit galen om vi skulle transportera hem växter. 


Det blev även ett besök i den magiska leksaksaffären "Hamleys" på Regent Street.
Här trivs man även som vuxen bland alla fina nallar och roliga leksaker som demonstreras i affären. Hamleys finns ju numera även på Emporia i Malmö,
 men den ska upplevas i London, helt klart. 


Märkesbutikerna duggar tätt på Regent Street. Härligt! 

OCH det var fortfarande REA! 

Ett besök på Piccadilly Circus hör ju också till vid ett Londonbesök. 
Stökigt med alla dessa bussar, duvor, människor och blinkande neon.
Nu lät jag som en gammal tant...😊

Piccadilly Circus, som Pernilla W sjöng om en gång för länge sen....   

Ett av de stoora bronslejonen på Trafalgar Square. Mitt på torget står Nelsonkolonnen omgiven av dessa fyra lejon och två fontäner.  

Också dessa fina, röda gamla telefonkiosker som dyker upp lite varstans. 


Ett Londonbesök utan att besöka Harrods är ju nästintill omöjligt.


Mat, the och konfektyravdelningarna är ju bara helt fantastiska. 

Den här lilla läckra presenten med choklad kostade "bara" ca 8000:-.  

På ett av Harrods våningsplan finns en mycket speciell konstavdelning.
Här kunde man strosa runt ganska länge och beundra vackra konstverk.  
 



Här blev det inköp av champagnetryfflar och lite annat smått och gott.

Här kunde man även uppleva Dubai.


När hungern satte in så blev det en supergod räkmacka med en jordgubb-hallondryck inköpt på Harrods. Jag åt min lunch i närliggande Hyde Park. Där satte jag mig och vilade benen en stund och åt min lunch. Jag hade fin utsikt över Hyde Park där en massa barn hade sin idrottslektion. 



Marble Arch, monumentet byggt i vit carraramarmor och
som ligger nära Speakers Corner vid Hyde Park.

En helt vanlig onsdagseftermiddag i London. 



De här parfymflaskorna ansvarade en manlig expedit för på Selfridges.
Säkert ett ganska bekymmersfritt arbete men jisses så tråkigt. Man ser ju nästan aldrig någon som handlar dessa produkter, bara en massa leende expediter i ett moln av stark parfym. 

Selfridges är ett av världens mest anrika och välsedda varuhus. Det grundades av amerikanen Harry Selfridge. Ni såg kanske precis som jag TV-serien, som gick för ett tag sedan. Jag förväntade mig nästan att se Harry komma in genom svängdörren på varuhuset, men icke....  

Den gamla svängdörren och klockan på Selfridges.



Efter att ha återförenats med maken och Andreas på stan så var det dags att bege sig till flygplatsen för hemfärd. Innan vi boardade planet så blev det en fantastiskt god och kryddstark kycklingrätt på det av sonen rekommenderade stället Nandos på Gatwick flygplats.
Tack för tipset, Jakob! 


Och här kommer det sist tagna fotot (på Kastrups flygplats),
från denna korta men innehållsrika resa.

Tusen tack maken för att jag fick följa med dig på denna arbetsresa., 

Du tyckte nog att det var lite kul också 😊😊!
Jag hann med mycket (som vanligt) och hade två mycket bra dagar i en av världens mest spännande huvudstäder.

Nu ska jag titta på "Husdrömmar" och ta en eller kanske två koppar kaffe.

Godkväll och kram från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar