onsdag 30 augusti 2017

Blomsterfest i en av mina favoritbyar, Skåne- Tranås!

I söndags var det "Blomsterfest" i den lilla söta byn Skåne-Tranås. 
Här har jag ju tillbringat mina barndomssomrar eftersom min farmor och farfar bodde här. Vi hade även ett eget Villa Villekulla här under en del år. 

Många härliga minnen.... 

På farmors gata finns det många fina hus med stockrosor och
 jag älskar att strosa runt här. 


I söndags var det som sagt Blomsterfest vilket det är vart femte år.
Då går Tranåsborna man ur huse och många med anknytning hit kommer förstås också.

De gamla polismotorcyklarna putsas av och kör först i paraden och
Tomelilla ungdomsorkester är på plats.


   




I det här huset bodde min farmor och farfar. 



Min far träffade många gamla bekanta och
det blev tillfällen att minnas tillbaka. 

Idas söta cafe´ mitt i byn.

Också alla de fina vagnarna utsmyckade med blommor av hårt arbetande bybor
( ideellt förstås). Årets tema var de olika traditioner, som firas lite extra i Skåne-Tranås. 
Julklappar och en blomsterklädd julgran.



Snögubbe av bl.a krysantemum.

Nyår!


PÅSK med en fin hare gjord av blommor förstås.



MIDSOMMAR!


Ser ni mina föräldrar i tavlan gjord av blommor?  😊😊 🌷🌹

Min mor!!

Nedan en bild på huset som en gång i tiden var vårt fina sommarställe.
Ett riktigt Villa Villekulla hus med snickarglädje, en härlig ovanvåning med balkong och en trädgård där jag och mina sommarkompisar hade så mycket kul.
Ljuva barndomsminnen!!





Dessa ljuvliga hortensior.



Så sött!

Nu är det dags att fixa till sig lite inför dagens arbete.

Ha en toppendag alla så hörs vi snart igen.

Kram från @nneli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar