måndag 27 maj 2019

Första dagen i Göteborg med besök på Botaniska trädgården! !

Mor och jag tog tåget till Göteborg i fredagsförmiddag.
Jag bytte min lediga torsdag till fredag istället. Efter två timmars prat och korsordslösande var vi framme mitt i Göteborg. Efter en fem minuters promenad var vi framme vid vårt hotell, Pigalle. Detta ljuvligt fina hotell där jag länge har velat övernatta. Jag har varit där tidigare och ätit middag och även druckit druckit kaffe samt fotograferat. Och nu skulle vi bo där, mor och jag, underbart! Jag kom över ett  mysigt rum till ett överkomligt pris. Men mer om detta i ett annat inlägg.
 
Efter incheckning och lite vila samt en god lunch tog vi en spårvagn till" Botaniska trädgården", en bit utanför centrala Göteborg. 
 
Här strosade vi runt i det nu vackra vädret. Det regnade när vi kom fram på förmiddagen. Men på eftermiddagen blev det sol och behaglig temperatur. 
    
 
Nedan en ovanlig Magnoliasort.




En orkidee´som jag tror heter "Guckosko".

Växthuset!!!

Blåregnet blommade så här fint!

Vackra Allium!!

En ovanlig växt!


Rhododendron och Azalea blommade så fint! 

Botaniskan invigdes 1923 men ansågs inte klar förrän 1948.
Det finns numera ca 16 000 växtarter här. Här finns även vackra byggnader, en fin butik och en restaurang. 
Här strosade vi runt i någon timme och njöt av allt det vackra.  





Så ljuvligt och perfekt väder för detta besök.

Glittrande kvällssol!!!



TACK för detta finfina besök, Botaniska trädgården!!

På väg tillbaka mot stan från Botaniskan passerar men dessa vackra trähus. Ett extra plus för dem som matchade växterna i trädgården med husets fönster och dörrar.

Ett vackert Hagtornsträd!

När vi kom tillbaka in till Göteborgs centrum passade det utmärkt att besöka en restaurang för kvällens middag. Vi hamnade på "Jensens Böfhus" där vi beställde in grillad fläskfile´ med whiskysås resp. bea och en krämig god potatisgratäng.

Vi firade mors födelsedag också med flagga och god dessert bestående av
cheesecake med skogsbär. Den var så god och försvann så snabbt,
 så det blev inget foto på den. Då förstår ni..... Hehehe

Efter en trevlig middag och dag var det ganska skönt att återvände till hotellet för
lite mousserande vin och lite vila.      



 
Lite mousserande på hotellet innan det var läggdags!

SKÅL och GRATTIS mor!!

 
Nu är det måndagskväll och efter två timmars rensning i rabatterna så blir det nu skönt soffhäng och läsning. Jag läser just nu " Tillbaka till den lilla ön i havet" av Jenny Colgan. "Feelgood "när den är som bäst.

Ha en fortsatt fin kväll alla kära läsare!

Kram
@nneli
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar