måndag 17 december 2018

Julmarknad på Drottningholms slott, en skymt av drottningen, konsert i kyrkan och fina butiker.

Under mitt senaste Stockholmsbesök åkte vi till Drottningholm på julmarknad på lördagen den 8 december. Det var vi glada för att vi gjorde för det var så fint där. En riktigt fin , gammaldags och gedigen julmarknad med fina saker, karameller från Mariannelund, fårskinn, vackra grenljus, glögg, saffranskaka, tomtar, julkransar och mycket, mycket mer. 
 
Det fanns också två jättefina butiker fyllda med de vackraste julsaker och arrangemang. Alla barn kunde åka häst och vagn och alla vi vuxna kunde vandra runt i slottsgemaken och njuta av vacker inredning vilket vi även gjorde.
 
Vi åt lunch på trevliga restaurangen Karamellan. Efter detta var vi redo för en vacker julkonsert i Drottningholms lilla kapell.
Samstämd a capella sång, verkligen stämningsfullt och vackert!
 
När vi gick runt och tittade i de vackra slottsomgivningarna så vem kom åkande med sin chaufför om inte självaste Drottning Silvia. Hon vinkade så glatt och jag tog ett foto snabbt som tusan. Hahaha, alltid redo! :) Se bildbevis nedan.  
  
Här är vi inne i en av de vackra slottsbutikerna.
Shoppade lite men tittade mest. 
  


Fick inspiration till att bygga ett eget juligt "tre i rad" spel,
vilket jag ska visa er en annan dag.

Fina julbockar. Jag ska be maken att fixa en sådan till mig.

Vackra ljus inför julen.





Så sant, så sant!!!!

Här har vi det fina slottskapellet!


Och här kommer Drottning Silvia åkande.

Så fina omgivningar på Drottningholm!



Ser ni mitt fina sällskap i vänstra hörnet?


Nu ska vi gå in på slottet.  

Så fin miljö!!

Julpyntat och fint!





Vackra kristallkronor i alla gemak.

Det kungliga biblioteket! 



Gröna rummet med kungaporträtt!

Utsikt över slottsträdgården!

Detta är den största salen på Drottningholms slott



Jodå, jag iklädde mig kungamanteln och Mia fotograferade. Hahaha.....
När vi gick in sa jag, nej minsann där går gränsen, jag ska inte klä ut mig,
men på väg ut så blev det så ändå!
 





Så fint, inga tinnar och torn men ett klassiskt, vackert slott.





Restaurang "Karamellan".




Nedanstående bilder är från julkonserten.





Alla barn kunde åka en tur med häst och vagn.

Vi hittade självklart fram till även den andra slottsbutiken.

Och efter ca fyra timar i slottsmiljö var det dags att åka tillbaka till stan där vår snälla vän, Ingela körde mig och Mia till Centralen, där vi sedan tog tåget hem till Skåne igen efter tre härliga och innehållsrika dagar.

Fint lusthus i parken.


 Massor med marschaller och små eldar var nu tända i hela parken.
Så stämningsfullt och fint!

Idag är det måndag och nu ska vi se på "Mandelmanns jul" och dricka kaffe.

Ha en fortsatt fin kväll och tack för att ni har orkat läsa detta långa inlägg.
Nu kommer det inget förrän i morgon. hehehe....

Kram
@nneli

 
 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar