torsdag 6 april 2017

Att möta våren i Göteborg.

Godkväll i stugorna! 
Jag har ju som jag skrev varit i Göteborg under två dagar den här veckan.
Vilken trevlig stad det är med sin aveny, fina stadsdelar, mysiga butiker, Botaniska trädgård, fina parker, god mat och dryck. Lägg vackert vårväder till detta så har ni en fin bild av mina dagar i Sveriges näst största stad.

Våren hade kommit långt och träd och buskar höll på att slå ut.

Detta är precis utanför Göteborgs Domkyrka. 


The Dome.

Sedan styrde jag stegen mot den berömda "Feskekorkan", jo det stavas så!  




En kul staty utanför den trevliga Feskekorkan.

Som en stor saluhall fylld med färsk fisk av alla de slag.


Nu framme vid Hagakyrkan i det underbara vårvädret.
Jag strosade runt i de vackra Hagakvarteren i någon timme.
Jag åt en sen och underbart god frukost, shoppade loss i de fina butikerna,
beundrade de vackra gamla husen, besteg "Skansen Kronan" med sina nära 200 trappsteg och fick därmed se Göteborg en liten bit från ovan.

Häng med.....  

Hagakyrkan i all sin prakt!

I denna underbara butik köpte jag några fina Muminburkar.


Passande äggkoppssamling i dessa påsktider. 


Haga Nygata är helt underbar med sina mysiga butiker och vackra skyltar. 
Alla minns vi väl Albert och "Hebbe" lelle!!! 😊😊


Så god bulle med ost, yoghurt med musli och hallonsylt, juice och kaffe
på ett mysigt cafe´.

Så gott det smakade efter några timmar på stan. 

En härlig affär med doftande tvålar, vackra handdukar och namnet på affären var "Tvåla och tvaga".😁 

Jag gjorde sedan en liten avstickare till den branta trappan som ledde upp till Skansen Kronan mitt i stan. Jag gick de 193 stegen, puh uppför trappan och möttes av en underbar utsikt över Göteborg.😂😝

På väg upp.....




Ända uppe vid den stiliga guldkronan på verket.


Sen fortsatte min shoppingrunda....

De kända superstora kanelbullarna på Cafe Husaren. 

Underbart söt prinsessa på ärten från fina Maileg.

I denna vackra pralinbutik köpte jag vackra Faberge´ägg till påskgodiset.

Detta var lite från första dagen i Göteborg.
Fortsättning följer med flera tips!

Kram och sov gott!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar