fredag 7 april 2017

Vackra miljöer och trädgårdar i Göteborg i skarp kontrast till vad som tyvärr händer i Stockholm just nu.

Hej på er denna fredag! 

Tänker på alla stackars människor i Stockholm just nu,
 som drabbats av det hemska som har hänt där. 
Vi lyssnar just nu på presskonferensen.

För er som trots allt orkar läsa så fortsätter jag på tema Göteborg här, 
snart ska ni få se lite annat också, det lovar jag.

Nåväl, efter en liten rundtur i de gamla delarna av staden så fortsatte jag min lillsemester med att gå en liten sväng i den vackra Slottsskogen. Den är belägen ganska nära Botaniska trädgården, vilken var mitt mål denna eftermiddag. 

I denna "kungliga" skog fanns det gamla hus, massor med vårblommor i alla de färger, frisk luft ( hur frisk den nu kan vara i en storstad 😉) och ett skönt lugn.
   






Nu är jag framme vid Botaniska Trädgården som är en härlig oas i staden.
Här finns det vackra planteringar, örtagård, vackra hus, rosenträdgård, rhodendendronpark, butik med många fina saker, cafe´och restaurang.
Väl värd ett besök, måste jag säga.... 😊🌷🌸🌹







Hur sött är inte detta lilla huset på en skala?


Vackert blommande olvon med trädgårdens vackra lusthus i bakgrunden.

Lusthuset!

Det gör ont när knoppar brista.....

På väg att slå ut! 


Kamouflerad fågel. 

En härligt rasslande bambulund.

Naturlig konst! 


Fin kombination av sittplats, lusthus och vackra krukor.

Här försökte jag komma igenom, likt Nalle Puh....😁😃😄


Mitt besök här avslutades i den fina butiken.


Tack för detta härliga besök, Botaniskan! 

Vackra trähus precis vid Botaniskan. Härliga färgval... 

Därefter tog jag spårvagnen till Göteborgs central. Där hade jag stämt träff med maken som då avslutat sin arbetsdag. Vi gick tillsammans till Trädgårdsföreningen som är en skön park, faktiskt en av Europas bäst bevarade 1800-talsparker.

Här strosade vi runt i eftermiddagssolen och tittade på palmhus, fina byggnader, växter, springvatten, butik och lusthus.    




MAGNOLIA på g.

Vackra julrosor!


Och här står jag.

Vi åt vår middag på en restaurang vid Avenyn.

Räkmacka, entrecote, öl och vin. Mycket gott!


Sen strosade vi hemåt mot hotellet.
Jag med trötta ben efter mååånga steg under dagen.

Så skönt att vila ut i en skön hotellsäng och bara invänta morgonen med
nya äventyr och god hotellfrukost. 

Nu är det FREDAG och jag har precis kommit hem från jobbet.


Ta hand om er och varandra!
Kram.... 💛💜 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar