torsdag 13 april 2017

Vårlig kyckling med citron.

Flera har frågat efter mitt senaste kycklingrecept och här kommer det:

Citronkyckling med vårkänsla, en egen kombination av två recept.

Till 10 personer.

3 kilo kycklingfileer
2 citroner, en halv för saftens skull och resten att skiva.
dragon efter smak
persillado efter smak
salt och peppar
2 kycklingbuljongtärningar
7 dl vispgrädde eller hälften matlagningsgrädde, vilket går alldeles utmärkt.
3 dl turkisk yoghurt
4 tsk dijonsenap
3 pressade vitlöksklyftor
liiite socker eftersom det är citron i rätten.


Jag steker kycklingfileerna först på en braspanna i ugnen. (detta behövs självklart inte, men de blir extra möra och man är helt säker på att kycklingen är genomstekt.😊 Förläng annars tillagningstiden för kycklinggratängen i ugnen.)
Skär fileerna i bitar.
Blanda alla ingredienserna till såsen och smaka av och tillsätt ev. mera kryddor.

Lägg kycklingen i eldfast form och häll över såsen. Skiva en citron och lägg över.
In i ugnen i ca 20 minuter, 200 grader..

Servera med ris eller klyftpotatis och en god grönsallad. Gott till är även färsk sparris.
Nu senast när jag hade rester kvar så stekte jag blomkål tillsammans med färsk sparris och pinjenötter  i lite smör, vilket också var gott till.

Lycka till!

Nu har jag varit en sväng med bussen i stan. Uträttat några ärenden, köpt blommor på Torget och
lite annat smått och gott. Nu blir det lite lunch, följt av städning. Sen ska jag njuta av en ny tidning och kaffe.
Ha en skön skärtorsdag så tittar jag nog in igen lite senare.

Påskkram från mig 🐔🐔🐤🐤  



1 kommentar:

  1. Tack för att du tog dig tid. Trevlig påsk. Kram Anki

    SvaraRadera