söndag 4 december 2016

Dammiddag som blev av, trots allt.

Hej alla kära bloggläsare! 
Jag hoppas att ni har en skön helg! 
Här sitter jag denna tidiga söndagsmorgon, dricker en STOR kopp varm choklad 
 och reflekterar över både det ena och det andra. 
Jag har haft/har fortfarande en ganska envis infektion ( inget som smittar dock)
och äter dubbel penicillinkur och starka värktabletter. 
Jag har lyckats sköta jobbet ändå, men är trött, matt och tar det väldigt lugnt nu i helgen.
Jag skulle så gärna vilja åka en liten sväng till Löberöds slott på Julmarknad,
 senare idag men vi får väl se om ork finnes över till detta. 

Jag var i valet och kvalet hela fredagen om jag skulle ställa in min dammiddag på kvällen men jag tänkte hur fel kan det bli att sitta med ett gäng "gamla"vänner och prata och umgås. Och hur lätt är dett att ställa in och sen försöka hitta ett nytt datum då alla upptagna damer kan samtidigt.

 Hur blev det då, jo alldeles utmärkt. P.g.a penicillinbehandlingen fick jag inte dricka något alls med alkohol men det gick självklart hur bra som helst.     

Här följer några bilder från i fredags. 

Vi inledde med en vintrig drink med gin, vit glögg, sockerlag och 
saft från en citron. Som pricken över i var glaskanten dekorerad med kanel och socker. Vi åt minicrustader fyllda med färskost, rödlök och avocado, 
knäcke med kronärtskockskräm, chips och nötter till. 

Dukningen var medvetet inte så julig utan gick i grönt-vitt med mycket ljus, 
vita hyacinter och snittamaryllis.  
Den röda dukningen sparar jag till lite längre fram.





Jag bjöd på en pastasallad med mozarella, ruccola och en god dressing.
Till detta serverade jag en himmelsk fläskfile´gryta. Jo, den hette så.
Fläskfile´, bacon, lök, köttbuljongtärning, sambal olek, kinesisk soja,peppar (salt behövs ej eftersom det är bacon i), samt massor med grädde och creme fraiche.
Jo, maten uppskattades av mina gäster.












Desserten bestod av saffransbjörnbärspaj med vaniljsås, kaffe och avec.  

Tack vänner för en trevlig kväll i ert sällskap.
Summering av kvällen: Prat om i stort sett allt, många skratt,
tokerier ( där jag står för en del förstås), uppskattad mat och dryck (det enda som inte uppskattades var ägglikören. Hehehehe....)

Nu tar söndagen vid här och jag tittar kanske in en sväng till lite senare.

Kram på er från @nneli.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar