söndag 25 december 2016

JULAFTON 2016!

En fortsatt GOD JUL önskar jag er alla denna juldag 2016!

Bilderna nedan är från vårt härliga julaftonsfirande hemma hos oss igår. 
 Vid lunchtid kom Oliver för att byta julklappar med Johanna. 
Vi åt då skinkmackor och drack kaffe tillsammans, 
innan han åkte vidare för att fira med sin familj. 

Lagom till Kalle Anka kom våra kära gäster och vi bänkade oss 
framför storbilden i källaren. Kaffe med juliga kakor, whisky och cognac serverades.

Efter Kalle Anka blev det julklappsleken ( den tredje för min del detta år) 
och det blev högljutt och livat precis som vanligt.......

Sen cyklade familjens egen tomte iväg på ett uppdrag i sina röda kläder och jag tog fram julmaten. När tomten var tillbaka blev det skinka, brunkål, rödkål, glaserade revben, sill, ägg, gravad lax, Jansson, sparrisomelett, köttbullar, prinskorv, lökdolmar, ostar, bröd, gräddstuvad grönkål, mimosasallad, matjesilltårta, rödbetssallad och lite till som stod på årets julbord. 

Sen kom TOMTEN, för alla hade varit snälla under det gångna året! 
När alla julklapparna (och det var mååånga) hade delats ut och öppnats så åt vi julgröt, julgodis och drack kaffe. 
Då kom Oliver tillbaka från sitt firande för att avsluta kvällen hos oss. 

När gästerna hade åkt hem, all disk var klar och lugnet hade lagt sig så tittade jag och ungdomarna (och katten ) på " Ett päron till farsa firar jul". Detta är en årlig tradition. 
Då sussade maken/pappan i huset redan sött och det gjorde jag också, i Tv-fåtöljen.   

Jättenöjd med vår julafton som var så trevlig och kul på alla sätt, 
så var det ganska skönt att krypa till kojs vid två-snåret.  
Idag startade vi juldagen med en lång brunch som fortsatte med sällskapsspel 
tillsammans med Oliver, Johanna, Jakob och Mårten. 

Ikväll är Johanna iväg och firar jul med delar av Olivers familj utrustad med tre paket till en ny julklappslek. Jakob, jag och Mårten ska ha en lugn hemmakväll med lite gott att äta, en bra bok, filmer och fix med julklappar, precis som en juldag ska tillbringas.  
  
Julaftonens sista bild kommer först.

Här har Oliver fått sina julklappar av Johanna och ser så nöjd ut! 

En julfin katt (med både fluga och tomteluva) och dotter!



Nästan alla har kommit på plats framför Kalle.


Sötnosen Henning njuter av fasters kakor.

Käre sonen som i år firar jul utan Lize som detta år firar i Oslo med pappa och faster.


Allt är klart för julklappsleken! 



Maten på väg att dukas fram.


Våra kära ungar!!!

Allt är klart och det är dags att äta!


Brorsan och Henning är sugna på julmat.

Jakob ska testa mormors goda revben och mors köttbullar.

Fina syskonen Henning och Annabelle. 

Kära mor och far omgivna av två av sina barnbarn.

Brorsan, Jennifer och Henning låter sig väl smaka.





Jag ( med blänk i glasögonen) och min svägerska Jennifer
dricker snaps och är glada!
Också lite stämningsfull julmusik av Johanna.

Vår gran och ett berg av julklappar.

Kan det vara TOMTEN som kommer nu????

Ja, det var det, den efterlängtade TOMTEN kom med fina paket. 


TOMTEN var lika skojig som vanligt!

Tack farmor för den fina julklappen! 

Jakob sitter och snackar med sin morfar!

Johannas julklappshög har fyllts på.

Syskonkram! 
Jag och Jakob öppnar julklappar.

Johanna och Mårten gör detsamma!

Vad har du fått, Johanna??

Annabelle tar foton till Instagram.

Bilden talar för sig själv.

Tack min fina familj för ett härligt julfirande tillsammans med er och tack för alla fina julklappar! Jag fick många fina saker bl.a pengar, ett superobjektiv till min flitigt använda kamera, en Londonresa med shoppingpengar, två fina ljusstakar, en söt ljuslykta, goda tesorter från Harrods, personlig mugg, exklusiv lakrits med fin text, snygg klänning, silversmideskurs tillsammans med mor, dotter och svärdotter, Josef Frank bok, juligt kaffe, kex, choklad och annat gott.

Ni förstår att jag var mer än nöjd, va?

En julkram skickar jag till er/ @nneli
     



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar