torsdag 22 december 2016

Pepparkakslatte, mmmm så gott!!



God morgon och hoppas att ni har sovit gott. Här har det varit lite sisådär med nattsömnen. Jag har dragit på mig en förkylning, precis som många andra vid denna årstid, vilket påverkat sömnen. 
Både Johanna och jag blev förkylda exakt samtidigt nu i veckan. 

Nåväl, det var lika bra att stiga upp och ta tag i dagens sysslor. Så otroligt skönt att vara ledig nu i 8 dagar i följd. Sen ska jag jobba en dag för att sedan vara ledig igen. 

Men nu till mitt utlovade recept på den nya favoriten här hemma.

Pepparkakslatte

Receptet nedan är till två mindre eller en stor,
 så får ni själv lägga till eller dra ifrån i receptet.

1 msk ljus sirap
1/4 -1/2 tsk färdigblandade pepparkakskryddor (finns i påse i affären)
3 dl starkt kaffe
2 dl ångad mjölk

Toppa med vispad grädde och pepparkakssmulor 
( det hoppade jag över andra gången, det blev så gott ändå), 

Receptet är från Jennys Matblogg.

Blanda sirap och kryddor. Koka kaffe, värm mjölk (ska ej koka) och kör en stund med stavmixern eller med en mjölkvisp så att mjölken blir skummig.  

Drick latten het och njuuut av den härligt juliga smaken.  

Vi åt passionsfrukstryfflar och fudge till denna igår när vi såg 
säsongens sista "Bonde söker fru".

Ha en fin dag och kram på er!




Mmmm, tryffel med smakrik passionsfyllning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar