tisdag 24 maj 2016

Eftermiddagsfika på New York Cafe´ och rundvandring och minikonsert på det vackra Operahuset.



Hoppas att ni har en bra dag! 

Nu kommer sista inlägget från min resebeskrivning. 
På söndagseftermiddagen innan vi åkte hem besökte vi det anrika 
och otroligt vackra New York Cafe´i Budapest. 
Det måste jag bara tipsa om ifall ni ska åka dit framöver.  

Det beskrivs i guideböckerna som "the most beautiful cafe´in the world" 
och vi håller verkligen med. 
Helt fantastiskt vacker inredning. 
Det blev många foton tagna här och dessutom åt vi goda kakor och drack varm choklad. Just den varma chokladen hade vi nämligen hört mycket om och ville testa, men jisses vilken sötchock smaklökarna fick där. 
Nåväl, min cheesecake med persikosylt och makens sachertårta 
var inte så söta så tillsammans blev det en bra kombination. 

Njut gärna av den vackra interiören på bilderna nedan. 
Det gjorde vi i alla fall.
  


Så vackra tak!

Detta är det fem*hotellet som låg i samma byggnad. 


 







Maken sitter tålmodigt och väntar på vår beställning
medan jag far runt med kameran.
Det var lång kö för att få ett bord på detta populära ställe.

Min cheesecake med god sylt.

Makens sachertårta som smakade utmärkt även den.




Och här står jag på en av balkongerna.





Efter detta besök promenerade vi vidare
mot Budapests vackra Operahus där det blev rundvandring och
en minikonsert.


Budapest opera invigdes 1884 och sägs vara Europas vackraste operahus.
Det kan man verkligen förstå när man tar en titt där.  

Imponerande trappa. 


Vacker och dyrbar konst.

Pampiga speglar.


Bronsstatyer av kända kompositörer. 




Och där står Rignellskan i spegeln.





Detta är den pampiga huvudtrappan.
Här kunde damerna visa upp sina vackra klänningar.
Det var faktiskt en av anledningarna till att man byggde denna trappa. 





Fantastiska takkronor, varav den största väger 2000 kg.


Rakt fram ser vi den kungliga logen.


Sober inredning i guld och rött.

Vi fick även avnjuta en minikonsert som framfördes
av operasångerskan nedan.  



Här står jag på Operans balkong. 

Sfinx utanför Operahuset.


Och här sitter jag på ett cafe´med äkta Kartell Ghoststolar minsann. 

Detta är den stora gågatan i Budapest med massor av affärer.
Här gick vi många gånger eftersom vi bodde på två minuters väg därifrån.
Ja, det var allt från denna lilla mysiga resa.

Nu har jag precis kommit hem från arbetet. Det blir en snabb dusch och sen ska vi iväg och fira min fina mor som fyller år idag, denna härliga majdag.

Ha en bra kväll så hörs vi i morgon!

Kram  @nneli   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar