torsdag 19 maj 2016

Söndagen med Gellertbadet, pampigt kyrkobesök, stadsparksbesök och Hjältarnas torg.



Nu börjar ni väl bli smått trötta på mina resebilder. 
Nåväl, snart blir det annat igen, jag lovar. 
På söndagen begav vi oss (efter ännu en supergod frukost på hotellet) ut på stan igen.

Vi gick ( vissa klättrade ) över den gröna bron för att komma till Gellertbadet.


Det pampiga Gellerthotellet med fantastiskt fint inomhus/utomhusbad och SPA.  



Duschar vid Gellert.

Maken och jag hade några avkopplande och roliga timmar på detta fina ställe. 

Så skönt med simning och bad i heta källor, både inomhus och utomhus. 








Mårten undrar var jag är?? 

Det är jag som står och vinkar på balkongen förstås.

Brrr, lite kallt innan man hoppade i det 35 - gradiga vattnet.



Efter dessa sköna timmar tittade vi in på själva hotellet
där de bl.a hade en så här fin gammaldags foaje´.


Sen återgick vi till att bli lite mera kulturella igen.
Det blev ett besök i S:t Stefan basilikan, denna enorma och mycket vackra kyrka.

Vi har verkligen sett många vackra kyrkor under alla våra resor.

Vi kom lagom till det stora klockspelet som dundrade över hela staden.


Vackra tak och kupoler.





Mårten utanför S:t Stefan.

Sen blev det lite shopping (mest fönstershopping faktiskt). 



En vänliga ungersk dam kom förbi och undrade
om hon skulle ta ett foto på oss tillsammans. 

Detta är två bilder från Terrorns/Skräckens hus med
massor av små tavlor på fasaden.


Jag är en blomsterälskare.

Här åter vi söndagens lunch på ett mysigt ställe.  

Vackra privatvillor på denna exklusiva gata med fina butiker och miljöer. 

En liten brat ute och kör sin BMW. Hehehehe....

Det här huset tyckte maken att vi skulle köpa och renovera.
Det hade absolut potential och låg mitt i centrala Budapest.

Nu är vi framme vid "Hjältarnas Torg" beläget precis vid den stora Stadsparken och i slutet av den exklusiva Andreasboulevarden. Här ligger bl.a Milleniummonumentet.

Här står 14 män porträtterade som statyer.
Alla har de gjort enastående saker för den ungerska nationen. 


Vi gick även en sväng i Stadsparken och beundrade det otroligt
stora slottet med många olika byggnadsstilar, tinnar och torn.

Här fanns det också en marknad där maken bl.a köpte en snygg hatt.


Här tänkte sig maken att jag stod och tog emot honom på slottsbalkongen. 

En vy över slottsområdet.

Bye, bye Hjältarnas Torg.



I nästa reseinslag som blir det avslutande besöker vi ett exklusivt cafe´och tittar in på ett av världens vackraste Operahus. Häng gärna med då.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar