torsdag 2 oktober 2014

Eftermiddagsfika med kär vän.

Idag kom en fin vän på eftermiddagsfika. Vi åt räkmackor med varsin öl och sen åt vi desserten nummer ett i hösttider, äppelkaka med vaniljsås.  
Efter tre timmars oavbrutet prat och skratt var vi trötta i käkmusklerna, kan jag säga. 


Äppelkaka (världens enklaste) i portionsformar.
Jag kör vidare i nostalgins tecken denna vecka.
Formarna är från Kosta Boda.
Minns ni korkunderläggen, som hörde till?

Recept på äppelkaka ( 4 ganska stora portioner)
5 skalade äpplen skivas och lägges i formar
100 gr smält smör
2,5 dl socker
 2,5 dl mjöl
1 ägg
  1 tsk bakpulver

Blanda allt och häll smeten över äppelbitarna.
Grädda i ca 15 minuter 200 grader

Försenad födelsedagspresent till min gäst.


Jag fick tidning, choklad med chili och en söt höstbukett.

Nu ska jag kika i tidningen, men chokladet sparar jag till helgen.

Hoppas att ni har det bra vad ni än gör ikväll!
Kram/ @nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar