tisdag 14 oktober 2014

Jättebuketten med vita Prärieklockor och bullrecept.

Godkväll!!
Jag hoppas att ni alla har haft en fin dag. 
Min stora bukett med vita Prärieklockor står lika fint fortfarande. 
Kritvita och så vackra. 



Nu har jag flyttat över dem till favoritvasen.

Nu kommer det utlovade bullreceptet.

Brytbröd på plåt.
ca 30 st
50 gr jäst
4 dl vatten
1/2 msk strösocker
2 msk rapsolja
1 tsk salt
7-8 dl vetemjöl

Pensla med 1 ägg och strö över vallmofrön, sesamfrön eller solroskärnor

Ugn 250 grader

Smula jästen och häll över vattnet. Tillsätt det övriga och nästan allt mjölet.
Dela degen i 30 bitar och rulla till bollar. Lägg dem vid varandra på plåt eller i en ugnsform. Låt dem jäsa 50-60 minuter. De ska jäsa i varandra. Endast en jäsomgång, mycket praktiskt.

Pensla och häll på vallmofrön eller vad ni nu väljer.
Grädda i 250 grader ca 10-14 minuter längst ner i ugnen. Låt svalna och servera med te.x ost och marmelad. Mmm, så gott och ENKELT.

Ha en finfin kväll så hörs vi snart.
Johanna pluggar just nu, jag dricker kaffe efter maten och maken spelar tennis.
Nu ska jag titta ikapp någa program på Play. en slapp och skön höstkväll med andra ord.
Kram @nneli
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar