torsdag 20 juni 2013

En otroligt varm dag.

Idag var det min allra första lediga dag av fem veckor. Inte alls så tokigt.
Det har varit så otroligt varmt idag,kvavt och klibbigt. Det är det faktiskt fortfarande trots att klockan är lite över elva. Jag sitter här vid den otroligt fula men svalkande fläkten och försöker knåpa ihop ett litet inlägg.
Dagen har bestått av sortering i garderober (mest för att leta fram alla sommarkläder och skor).
Det var kanske inte den lämpligaste dagen att stå och rota bland kläder med tanke på värmen. Nåväl, jag hittade i alla fall det jag letade efter.

Jag har även bakat en marängbotten som skulle fyllas med smaskig gul fyllning. Enda smolket i bägaren var att marängbotten inte släppte från bakpappret. Grrr, men alla smulor och bitar av maräng passade perfekt till jordgubbarna som vi hade till efterrätt. Det får bli en ny tårtbotten i morgon, för jag orkade inte baka mer idag. Den goda krämen kan ju användas i alla fall.
Mårten kom hem med jordgubbar som jag direkt rårörde. Det är så himla gott att bara mosa dem lätt och sockra lite. Mums. Jag frös in några burkar också,gott att ha till hösten. 



Jakob kom precis hem. Han har nu städat sitt studentrum och flyttat hem över sommaren. Det känns så kul att ha honom hemma.  Han högg direkt in på en portion stekt kyckling med pommes,sallad och en kall sås gjord på turkisk youghurt,persillado ( mycket användbar kryddblandning) och lite extra vitlök.

Nej ,nu ska jag bara ta en dusch och sen krypa till sängs så att man är pigg i morgon på midsommarafton. Bakning och köttbullstrillning står först på agendan.  Gonatt!


Förra året firade vi midsommarafton hos Mårten och Jennifer och då såg midsommarkransen ut så här. I morgon får vi se hur årets ser ut.



Fint!


Förra årets midsommarkatt.
Jag vill önska alla mina trogna läsare en riktigt fin midsommar! Var rädda om er i trafiken!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar