fredag 7 juni 2013

Highclere Castle, där Downton Abbey-serien spelas in. Jippie.....

Jag tror minsann att jag hinner med ett litet inlägg till från England ikväll och det blir de utlovade bilderna från Highclere Castle,där den underbara serien "Downton Abbey" spelas in. Detta var en av resans absoluta höjdpunkter för min del.
Vi startade vår lilla biltur dit ganska tidigt (jag hade kunnat tänka mig tidigare men mitt kära ressällskap fick ju också bestämma (lite i alla fall). Det tog endast tjugo minuter att köra från vår lilla by Newbury.
Vi hade inte bokat biljetter i förväg för när vi bokade resan så var alla biljetter till denna helg slut. Vi visste att möjligheten att köpa biljetter samma dag fanns och vi körde dit och hoppades på lite tur förstås.
Det ordnade sig och vi kunde t.o.m gå in innan alla busslaster kom. Vi kunde med andra ord strosa runt nästan ensamma den första halvtimmen och vi fick även komma in i slottet innan alla andra kom. Vi pratade med slottsinnehavaren ( som bor där när inte inspelningarna pågår). Hon ville dock inte vara med på foton för hon hade inte "klätt sig" denna dag. Hihi. I mitt fotoalbum hade hennes klädsel räckt långt.

Det kommer turister från bl.a Australien och USA för att titta på Downton Abbey-slottet. Helt otroligt.....

Nu följer några av mina bilder:

Helt ensamma famför Highclere Castle. Vilken känsla!!!

Denna bild är jag faktiskt riktigt nöjd med.

Slottet i hela sin prakt.
Här sitter jag under det stora trädet som är med i ganska många scener i serien. Kände mig liiiite speciell.
Det fanns en underbar parkliknande trädgård till förstås. Här fick man också strosa runt helt fritt.

Jennifer som inte är riktigt lika trädgårdsintresserad som mor och jag, tog en liten välbehövlig paus på en parkbänk.
Lägg till bildtext
Som n i kanske har märkt så gillar jag att ta foton genom portar och fönster.

Öppna vidder och så vackert!!!
Vi drack Afternoon tea vid slottet förstås. Underbart väder och fin miljö. Gissa om vi trivdes....   

Mor på Highclere.
Nu har jag smygfotograferat igen,ja. Detta är ett av sovrummen.  

Detta är Sybils sovrum.
Ser ni Jennifer och mor Anita i den pampiga hallen?

Detta är trappan som man ser ofta i serien.

I denna sal dansade Mary och Matthew vid ett speciellt tillfälle. Minns ni? 
Lyckliga jag!!!!

Nu går vi ut genom porten och säger "Bye,bye" till Downton Abbey för denna gång i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Härligt...jag längtar dit! http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu/

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt där och jag skulle kunna tänka mig att åka dit igen.
    Nu ska jag titta in på din blogg. Vi hörs! Må så gott! Anneli

    SvaraRadera