torsdag 4 juni 2015

Äppelblom och äppelbullar.



Idag är det torsdag och jag har en hel del att göra här. 
Jag ska dock starta liiite lugnt med kaffe, macka och dagstidningen. 




Nu kom jag på att jag hade lovat er en sak,
nämligen receptet på bullarna som jag bakade i lördags.

Här kommer det:

10 dl vetemjöl
3 dl mjölk
75 gram smör
1,5 dl socker
25 gram jäst 
1 tsk stött kardemumma

Fyllning:
100 gram smör
1 dl socker
1,5 dl riven mandelmassa
äppelmos 
kanel efter tycke och smak

Smält smöret och tillsätt mjölken. Blanda ut jästen i smörblandningen.
Tillsätt övriga ingredienser och knåda ihop till en smidig deg. 
Låt jäsa i 30 minuter.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel. 
Bred på smör och övriga fyllningsingredienser. 
Rulla ihop och skär i lagom stora bitar. Lägg i söta formar och låt jäsa i 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.

Ugn: 225 grader 8-10 minuter

Klara att avnjutas till en kopp kaffe. 
Good luck!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar