torsdag 4 augusti 2016

Nostalgirunda i Skåne-Tranås.

Vilka härliga dagar och fortfarande semester....

I tisdagskväll var jag i Tranås ( ja, Skånes-Tranås) på en supertrevlig nostalgirunda tillsammans med mina föräldrar. 

Vi inledde med att äta en god smörgåstårta vid dammen mitt i byn.
Sen promenerade vi runt och pratade om alla gamla minnen som vi har från byn. Min farmor och farfar bodde ju här och jag har många fina minnen härifrån. Dessutom tillbringades några av mina första barndomssomrar här då vi hade ett fint gammalt sommarhus just här i Tranås. 
     

Madame Blå, ett fint cafe´ i byn.
Det blev dock ingen fika här ikväll för vi var så mätta.
Dessutom hade min mor med sig
hembakade kakor till kaffet efter maten.  

Här finns många jättefina gamla hus.

Det var i detta "Villa Villerkulla hus,
 som jag tillbringade några av mina första barndomssomrar.
Härliga minnen och det mesta var sig precis likt från förr
t.ex den här gamla grinden, där jag brukade åka "karusell". 

En söt veranda, snickarglädje och en mysig trädgård
med bärbuskar, rosor och buxbom. 

Daniel Berlins världsberömda krog ligger granne med
min farmor och farfars hus. Hit vallfärdar matintresserade från
olika delar av världen och man måste boka bord flera månader i förväg.

Förr höll man gammaldags auktioner här,  vilka vi ofta besökte. 

Mor och far spanar ut över Diligensvägen.
Min far är så duktig på att berätta en massa
intressanta historier om alla som bodde i byn när han växte upp.

Dessutom har en av de engelska Wallanderfilmerna spelats in just här på denna väg. Jag såg filmen på TV nu för bara några dagar sedan. 

Här bodde min farmor och farfar.
Det är mycket som är ombyggt och ändrat nu,
men så många fina minnen jag har härifrån.  

Kul skylt!

Ännu ett fint hus.

Vi avslutade vår nostalgikväll med ett besök i kyrkan
där det var allsång och musik med Edvard Persson tema.
Ja, det var verkligen en kväll i skånsk anda. 

Efter några trevliga timmar är jag här på väg hemåt igen, denna vackra kväll.
Tack mor och far för trevlig guidning, god mat och fika.

Idag har vi haft ännu en fin dag och kväll med strandbesök, fika med svärmor, pizza i hamnen, cykeltur till Kivik, härligt umgänge med dottern. Nu ser vi film och jag ska försöka koncentrera mig på denna nu.

Ha en bra fortsättning på kvällen alla mina kära läsare!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar