tisdag 26 mars 2013

Sköna dagar hos mina föräldrar.

Har precis kommit in efter en skön morgonpromenad i solen. Min käre far och jag gick och pratade och bredvid lunkade Fritz ( en tysk jaktterrier) 
På den här bänken ska vi sitta när det blir liiite varnare. På vår morgonpromenad idag var det gnistrande sol och kallt. 

Vi hade en härlig dag igår. När vi kom fram väntade mor med rykande varm och hemlagad kålpudding med god sås och mjölig potatis samt lingon och inlagd gurka. Mums.... Johanna och jag åkte med Jakob och Maria till mina förädrar. Efter att de ätit tillsammans med oss körde de vidare på SPA på Ystads Saltsjöbad eller "Saltan" som jag brukar säga för att reta Jakob lite.  Han tror att jag härmar stockholmarna och deras "Saltis". Han vet inte att "Saltan" är ett välkänt begrepp för alla som festat loss på "Saltan" i Ystad.
Vill du ha en av mormors goda köttbullar,Maria? Eller vill du hellre ha kålpudding?
Nåväl, eftermiddagen igår ägnades åt trevligt umgänge med mina snälla och fina föräldrar och deras "ögonsten" Fritz. Vi åt frasiga (otroligt goda) våfflor med hallonsylt och grädde till kaffet förstås. Mor hade hittat ett nytt recept. Våfflorna gräddades i mina föräldrars lysningspresent,ett gammalt fint järn. Det är så roligt att de har kvar gamla apparater från 60-70-talet. De har även en brödrost (Elvan) kvar. Inget slit-släng här inte! Själv är jag nog inne på tredje våffeljärnet.
Här har vi bildbevis på det smått antika våffeljärnet.

På kvällen ringde Jakob och berättade hur härligt de hade det på "Saltan". De hade ätit en underbar trerättersmiddag som inleddes med blomkålssoppa med grillad pilgrimsmussla. Till varmrätt åt de kalvfile´med goda tillbehör. Desserten hette chokladcirkus och vad den bestod av förutom choklad fick jag aldrig veta för täckningen blev helt plötsligt urusel och vi fick avbryta samtalet. 
Jakob och flickvännen skulle sen återvända till jacuzzin under bar himmel med utsikt över havet. Lovely!!!

En mysig del av mina föräldrars trädgård i skymningsljus.

Kvällsvy från trädgården.

Mina föräldrars hus i kvällsljus. Här har jag vuxit upp.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar