torsdag 11 september 2014

Kulturenbesök och bakning.

Här sitter jag och tittar på TV4 när "Tina Nordström lagar mat" tillsammans med Magnus Samuelsson. Trevligt program om man gillar Tina. 

Det blev lite bak idag bl.a en äppelkaka med knäckig yta och för första gången så provade jag att baka frallor med finriven morot i. Riktigt goda och saftiga blev dem. 



Här kommer receptet och det blir ca 15 "lagom" stora bullar:

25 gr jäst
5 dl ljummet vatten 
2 tsk salt
2 msk rapsolja
2 rårivna morötter (finrivna)
12 dl mjöl av valfri sort ( jag blandade vetemjöl och rågsikt)

Blanda och knåda och låt jäsa i bunken ca 1 timme. Forma till bullar och lägg på plåt och låt jäsa ytterligare 30 min. 

Pensla med uppvispat ägg och strö på lite sesamfrön före gräddningen..
Grädda i 250 grader ca 10 minuter.    


Första plåten med bullar är klara och även pajen. 




Nedan några bilder från Kulturenbsöket igår.

 
   
Vackra hus och lila Verbenor.

Formklippt buxbom är alltid fint.

Den gamla smedjan.

Liten pumpodling finns också där.


Domkyrkan i Lund är flitigt fotograferad, så även av mig.

Här på dessa bänkar fikade jag och Mårten tillsammans på vår första dejt 1986.
Vi pluggade båda två och träffades här för att lunch tillsammans. Romantiskt var det och vi var 22 och 23 år.

I morgon är det fredag.....

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar