fredag 1 juli 2016

Sommar, sommar på radion och utlovat recept på goda solrosbullar.


Idag har jag lyssnat på Sommar, sommar.
Det var Ahmad Kahn, M som var dagens sommarpratare.
Han var en en av barnskådespelarna i
filmen "Flyga drake", en underbar film och framförallt bok.
Att lyssna på Sommar, sommar det är verkligen sommar för mig.
Jag sjunger alltid med i signaturmelodin.
Det hör liksom till och så har det varit sedan barnen var små.

Jag har tagit fram sommarradion från gömmorna.
Den köpte jag för två år sedan på "Clas Olsson" och visst är den söt,
blommig och fin.

Jag lovade ju er receptet på dagens bullbak. Det första receptet med bakpulver delar jag inte med mig av. De bullarna blev INTE vackra, dock goda att äta helt nybakade. De andra bullarna blev dock supergoda och saftiga och receptet kommer nedan.




Kanske lite bleka, men knapriga utanpå och saftiga inuti.

Receptet ger många bullar för jag dubblade receptet,
men det gör nu ju som ni vill.

Solrosbullar

1 pkt jäst, 50 gram
5-6 dl kallt vatten
2 msk socker
2 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl, prova er fram och känn konsistensen.
2 dl solroskärnor

Ugn: 225 grader

Smula och lös upp jästen i vattnet.
Tillsätt övriga ingredienser förutom solroskärnorna som tillsättes mot slutet.
Blanda och arbeta ihopa allt till en smidig deg.
Jag gjorde detta för hand men man kan självklart använda maskin.
Låt jäsa i bunken 45 minuter.

Forma därefter till bullar och lägg på plåt för att jäsa en andra gång ca 30 minuter.
Om ni vill kan ni pensla bullarna  med en blandning av vatten och äggula och strö på lite solroskärnor. Då blir de lite vackrare än mina.  :)

Grädda i ca 10-12  minuter.

Avnjutes med en god ost och en kopp kaffe.

Kram på er och ha en skön kväll!

@nneli
   






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar