måndag 27 augusti 2018

Sillens Dag i Simrishamn med loppis, god lunch och lite annat.

I fredagskväll efter arbetsveckans slut körde vi till Vitemölla
för att tillbringa helgen där. Vi blev ca en timme försenade och det berodde på att vår katt inte ville åka bil. När hon såg väskor och påsar så förstod hon att nu ska vi nog iväg och sprang och gömde sig på vinden.  Det krävde sin man att få fram henne från gömstället. Men till sist gick det och vi gav oss iväg.
 
Jag packade in och bredde kvällsmackor med te när vi kom fram. Det blev även en sväng ned till hamnen förstås och där möttes vi av detta vackra månsken. 
Därefter skulle vi se en thriller! 3/4 av familjen somnade i soffan efter ca en kvart!   
  



På lördagsmorgonen bar det iväg till Simrishamn för  en sväng på den traditionella lördagsloppisen, följt av lite inköp på torget. Där pågick valkampanjer och de flesta partierna var representerade. Även Gudrun Schyman var där och valtalade.

Jag mötte upp mina föräldrar för en sväng på stan och sen åt vi en jättegod sill lunch i hamnen. Det fanns 18 sorters sill ( tror jag det var) i olika inläggningar och dessa godbitar serverades med grovt bröd, kokt potatis och en öl. Mycket gott! Min favorit var den syrade äppelsillen, den stekta inlagd i ättika, flädersillen och förstås Brantevikssillen. 

Efter några blomsterinköp, bl.a en citronverbena, en melonsalvia och två fina eucalyptus så var det dags att vända hemåt igen. 
Ni kan känna väldoften i bilen, va?      

Mårten köpte nyrökt sillfile´med sig hem. 

Mina kära föräldrar i trädgården vid Österlens museum.

Vi tittade på utställningen också.

Så här vackert har man målat elskåpen i Simrishamn!

Också de söta pastelliga minihusen igen!






Så gott det var med alla dessa sillar! Jag var så hungrig när vi hade tagit oss fram i kön så det blev inget foto på min välfyllda silltallrik!

Nu hoppas jag att ni njuter av denna veckas första kväll!
Det ska vi göra nu med te och nya avsnitt av " Halv åtta hos mig"!

Kram från mig, @nneli!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar