måndag 13 augusti 2018

Trevliga gäster och en finfin kväll.

Igår hade jag mina kära vänner här på bokklubbskväll och kan ni tänka er att denna gång pratade vi faktiskt ganska mycket om böcker och gav varandra bra tips om nya böcker att läsa. 
Tyvärr så satte regnet stopp för min plan att ta drinken utomhus.
Ett alternativ var lusthuset men det var lite kyligt där också,
 så det fick bli inomhus och det gick bra det också.  
 
Det är ju faktiskt första gången denna sommar som vädret har satt stopp för planerna så det finns ingenting att klaga på. Nu har vi fått massor med regn här hemma och den helt bruna och snustorra gräsmattan börjar grönska  så smått igen.
Vilken återhämtningsförmåga..... 
 
 
Men nu åter till gårdagskvällen. Efter drink och ostpaj så blev det en lite höstig gryta vilket passade bra denna kväll.
 
Om ni vill testa denna lättlagade rätt i höst så kommer receptet här:
Receptet är beräknat till 4 personer.
 
7oog fläskfile
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
1 chalottenlök
1 msk tomatpure
1 burk´hela champinjoner
1 msk kalv eller oxfond
salt peppar

Jag serverade grytan tillsammans med ugnsbakad potatis, gröna bönor och tomat bakad i ugn med vitlök och salt. Vin och vatten.
 
Vi hade en så trevlig kväll med mycket prat om både högt och lågt, många skratt, boktips samt lite planer inför hösten och vintern med bl.a ett Stockholmsbesök.  
 
Igår dukade jag med min servis som heter "Sylvia". Den har jag köpt på Crafoords Auktion för ganska länge sedan. Ibland glömmer man nästan bort vad man har i sina gömmor och då blir det som nytt. Jag läste i en tidning att just denna servis är kungafamiljens sommarservis på Solliden. Lite kul, ju!  Hehehe........
 
   

Till vasen hittade jag vit hortensia, kärleksört ( den har jag i olika sorter ), lite gräs, ljusgul vädd, och en vit blomma som jag helt har glömt namnet på.
 






Kvällens kära gäster!



Min andra portion, den första hann jag inte fotografera.
Så är det när man är värdinna och dessutom hungrig.  

Till kaffet hade jag denna gång gjort det väldigt enkelt för mig och
serverade munkar med olika fyllningar.


Suddiga men goda munkar!
När gästerna hade åkt hem och jag hade diskat så var det kul att i
lugn och ro öppna mina fina värdinnepaket.

Ha en skön augustikväll, kära ni!

Årets sista "Morden i Midsomer" ska avnjutas tillsammans med
en kopp kaffe och en överbliven munk.  

Vi hörs i morgon!
Kram @nneli

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar