onsdag 8 mars 2017

Rosendals trädgård, promenad i Gamla Stan och trerättersmiddag på Strandvägen.


Hej alla glada bloggläsare! 

Nu har jag precis kommit hem från Biorama, 
vårt biblioteks trevliga filmvisning. Ikväll visades filmen om "Florence Foster Jenkins", med Meryl Streep och Hugh Grant i huvudrollerna. Jag och mitt filmsällskap 
R-M konstaterade efter filmen att det var en ganska tragisk och lite sorglig film trots att den kallades komedi. Den handlar om en rik arvtagerska i NY som drömmer om att bli en känd operasångerska trots att hon inte kan sätta en ton rätt. 



Nu hemma igen och jag tänkte visa er ytterligare några tips på 
vad man kan roa sig med i vår huvudstad. 
Här följer några bilder från Rosendals trädgård på vackra Djurgården som vi besökte på fredagseftermiddagen.

Det är alltid kul med ett besök där oavsett årstid. 
Det var dock första gången som jag var där på vintern. 
I den mysiga restaurangen i ett av växthusen serverades soppa, 
mackor och goda bakverk. 
Jag åt en fastlagsbulle som smakade alldeles utmärkt.    

Som en våräng.....


I cafe´t!






Jättegod semla med lite grövre bulle, fantastiskt god mandelfyllning och
lagom mycket grädde.


Mia och jag köpte med oss några små växter hem förstås.....

Hibiscus och mimosa.

Och ljuvliga anemoner!

Många fina och goda saker i den trevliga butiken. 

Rosendals vackra orangeri.

Efter detta trevliga besök blev jag avsläppt mitt i stan. Jag strosade sedan runt i Gamla stan och roade mig med några små inköp och njöt av skön stämning i de gamla delarna av Stockholm.



Favoritfoto objekten vid Stortorget i Gamla stan. 



Trånga gränder och vackra husfasader.



Söta butiker.

Och här är jag nu framme vid Bistro Linne´, restaurangen på Strandvägen där vi skulle sammanstråla för en härlig trerättersmiddag.
Trevligt ställe med charmant personal, jättegod mat och dryck.
Här tillbringade vi två timmar innan det var dags att gå de få stegen till
Berzeli Park och Chinateatern.


Vårt glada gäng fotograferade av servitören. 

Förrätten bestod av krämig och god Skagenröra med löjrom och rödlök.

Här bjuder jag på två suddiga toalettselfies. Hahahaha!


Mycket serviceminded personal.

Varmrätten bestod av mör och god kalvfile´med rödvinssås,
rostad potatis och ett gott kryddsmör.


Också desserten, citronmarängtårta.
Den ringlade honungen över kunde man dock varit utan.
Det var tillräckligt sött ändå, men gott var det.   

Jag drack en latte till tårtbiten. Sen var det dags att bege sig till kvällens musikal.

Vi lämnade denna mysiga restaurang med röd matta och allt och
promenerade längs med Nybroviken till Chinateatern. 

Mia såg Ola Rapace.
Jag missade honom tyvärr, då jag var några steg efter.....😉   


På Chinateatern såg vi "The book of mormon".
Detta är en amerikansk musikal som handlar om två unga mormoner som skickas på ett uppdrag till Uganda. De spelas av Linus Wahlgren och Per Andersson. Bra tempo och musik, lite trångt och varmt, men annars en härlig avslutning på fredagskvällen. 


Nu ska jag ta på mig mysbrallorna och relaxa en stund i soffan.
Vi hörs snart igen!

Kram från @nneli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar