lördag 5 november 2016

Uppsala del 1, med konferens och lite sightseeing..

Godmorgon på er! 
Här kommer nu ett inlägg från när jag var på 
en två-dagars konferens i Uppsala för ett par veckor sedan. 

Så här såg det ut på  "Uppsala Konferens och Kongress" 
när jag kom fram efter min morgonpromenad från hotellet.
Detta är ett välbesökt ställe och tillhör en av sevärdheterna här.


När alla 1000 personer var på plats i salen blev det trevlig invigning av kommunens ordförande och vacker sång av Uppsala Musikklasser. 

En del av den stora publiken!

Vår folkhälso-sjukvårds och idrottsminister,
 Gabriel Wikström var en av dagens eminenta talare. 

Vi åkte rulltrappa mellan de olika våningsplanen. 

Det bjöds på god förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika. 

Eftersom jag precis före denna konferens varit på Humanas invigning i Lund så var det extra intressant att prata med representanter för Humana,
 från andra ställen i Sverige. ( förlåt för lååång mening) 

Lunchen serverades med överdådig utsikt över
Uppsala slott och Domkyrkan.

Ser ni slottet till vänster och Domkyrkan till höger?


Goda smör-vaniljbullar till eftermiddagsfikat.

Efter första dagens konferens var det dags för lite sevärdheter i Uppsala.
Jag traskade iväg till Domkyrkan i höstdiset.
Där fanns det många gamla runstenar utanför kyrkan.   


Enormt stor och vacker även invändigt.
Detta är Skandinaviens största katedral.

Sett i Domkyrkan.


Nästa stopp på min lilla sightseeingrunda blev här på "Åsgränd".
Och vem bodde nu här då? Jo, Pelle Svanslös.
I ett av husen där finns det en välkänd "glugg"
där man kan titta in hos katten Pelle.



Det finns även ett övergångsställe för katter i närheten av Pelles bostad. Så sött!

Här tittade jag också in, på "Carolina Rediviva"
 som är Uppsalas Universitetsbibliotek.
Här fanns både en trevlig butik ( tack för tipset, Katarina) och ett fint museum. 


Vy från Carolina Rediviva! 

Och här ligger Uppsala slott inbäddat i höstig "grönska".
Hit skulle jag ju lite senare på kvällen.

Men först blev det ett besök på Botaniska Trädgården.


Uppe på Slottsbacken var det så här fin utsikt över Domkyrkan.

Detta är Gunillaklockan som står framför slottet.

I nästa inlägg tittar vi in på slottet, då jag hade den stora äran
att få vara med om kvällens härliga slottsmiddag.

Vi ses igen om en stund!

Njut av er lördag, även om den är ganska grå och regnig.
Kram

1 kommentar:

  1. :) Tack för kyrkobilderna!! Så synd att jag missade den men ändå fick se lite tack vare dina bilder.
    Med vänlig hälsning/R

    SvaraRadera