tisdag 1 november 2016

Historiskt besök av The Pope i LUND!

Här kommer en hälsning från påven Fransiscus när han besökte Lund igår.
På väg till en "trivseldag" tillsammans med mina kolleger svängde jag in om Lund för att känna stämningen och atmosfären kring detta historiska besök. 

Jag tog en promenad runt Domkyrkan och såg alla människor som redan började strömma till och det fanns en förväntan i luften kan jag säga. Många präster och andra prominenta gäster mötte jag längs min väg och jag ångrar inte att jag gjorde en liten avstickare hit denna historiska dag. 

Nej, så här nära kom jag inte Påven men ett vykort duger ganska bra det också.    






Jag är inte särskilt förtjust i prydnadskål, men visst var det här vackert.  

Här kunde man följa påvens väg till Lund. Testing, testing....

Jovisst, man märkte av finbesöket på olika sätt i stan.

Ett trevligt gäng som jag pratade lite med. 

Visst är vår Domkyrka vacker?? 


Många som börjar samlas redan.

Rejäla betongmurar runt kyrkan.

Pågående intervjuer på stan.



Påven har anlänt till Sturups flygplats. 



Den här skylten var ganska kul, tyckte jag.
Jag såg sedan att även Lunds kommun hade lagt upp denna på hemsidan. 



Jag träffade några bekanta också.
Helena Strevens med sin Urban,
ett trevligt par som skulle vidare till Arenan i Malmö. 




Många köpte den här " nickedockan" föreställande "The Pope" som souvenir.
Jag nöjde mig dock med en flaska vatten från Vatikanstaten och några vykort.





Jag har tagit foton på all världens Rådhus men nu var det äntligen dags
för ett foto på Rådhuset i vår egen stad.

Och härmed lämnade jag Lund med massor med poliser, folkvimmel, avspärrningar och helikoptersurr och begav mig till min kollega för umgänge, promenad och knytkalas, en betydligt lugnare tillställning.

Ha en fin tisdagskväll och kram på er!

  


2 kommentarer:

  1. Tack för dina bilder! Jag har aldrig sett Lunds domkyrka :)
    Med vänlig hälsning/Robin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du uppskattar bilderna! Du får komma till Lund och se Domkyrkan och mycket annat med egna ögon. Håll utkik under dagen för ett inlägg eller två från Uppsala. Ha en bra dag! Hälsningar Anneli

      Radera