torsdag 21 juni 2018

Heldag i Kalmar med aktiviteter och middag på slottet!!

Hej och ursäkta den lilla bloggpausen.

I tisdags var jag på resande fot hela dagen och det fanns ingen tid för bloggen.
Jag och finfina kolleger från en av skolorna som jag arbetar på åkte på en dagstur till Kalmar. Bussen gick 07.00 och ca 3,5 timmar senare var vi framme vid Kalmar Slott. 

Här i denna vackra miljö tillbringade vi sedan dagen med fika, lunch, guidad tur genom Leonardo Da Vinci utställningen, en tur i centrala Kalmar med besök i bl.a Domkyrkan, teamwork kring Da Vinci-koden och 
avslutningsvis en god middag, kaffe och kaka i slottsmiljö. 

Sen blev det 3,5 timmes bussåkning tillbaka hem till Skåneland igen!  

      
Hela det glada gänget förutom jag som stod bakom kameran. 

Självporträtt av Leonardo Da Vinci. 


Leonardos fallskärm.  

Hans mest kända verk. Mona Lisa med sitt mystiska leende.
Originalet hänger dock fortfarande på Louvren i Paris. 


Vi fick veta massor med intressanta saker av vår excellenta guide.

Tina och Dan lyssnar intresserat. I alla fall Tina! 😊😊

Da Vincis enkla bro!

Här äter vi lunch! 

God soppa som serverades med ett gott hembakat bröd.

Efter lunchen var vi ett litet gäng som gick på stadstur.
Vi började i de gamla kvarteren med kullerstenar och gamla fina trähus. 

Sött!

Sen blev det en tur på gågatan. Jag köpte jordgubbar med mig hem. 🍓🍓
Det var faktiskt det enda som jag köpte. 😊


Vi tittade in i Domkyrkan också förstås.
Där såg vi för första gången en "Kollektomat",
där man alltså kunde betala in sin kollekt via en automat.
Jodå, kyrkan har blivit modern. 

En väldigt fin kyrka.

Och så här såg den ut utvändigt! 


Fina miljöer och ljuvligt väder! 


Och här var middagen uppdukad. Nej, detta var bara till prydnad. 😊😊 

En svan på bordet också minsann.


Och sen var det dags att tävla! 

Så här såg det ut när vi försökte lösa koden. Alla ville ju vinna! 

Att lösa denna rebus var en av uppgifterna.

Det vinnande OCH MYCKET glada laget! Grattis!


En god köttgryta med bl.a syrad palsternacka ( Dan och jag trodde det i alla fall)
  och nypotatis blev vår middag!

Några av oss köpte även en god dessert till kaffet. 😊😋
Mitt val föll på pecannötpaj med vispad grädde. Så gott! 

På hemvägen testades olika frisyrer, några sov, några läste och en del hade intressanta diskussioner. Tiden gick snabbt och plötsligt var vi hemma igen efter
en  givande,teambildande och väldigt trevlig dag!

Tack Tina och alla ni andra! 

Så här vackert var det när vi närmade oss våra hemtrakter igen!

Igår kväll var jag på en underbar middag hos kära vännen Ingela.
Menyn kommer senare......

Nu ska jag ta tag i torsdagen här. Jag har en hel del att fixa med idag!

Kram till er alla!

@nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar