torsdag 21 juni 2018

Trevlig kväll hemma hos Ingela med så god mat samt en bild på min ännu så länge klena midsommarbukett!

Hoppas att ni har det bra så här kvällen före midsommarafton! 
Man känner igen vädret, lite kyligt, lite blåst och avsaknad av sol. 
Typiskt svenskt midsommarväder med andra ord. 
Men vi får väl se om solen tittar fram i morgon. 

Igår kväll var jag hemma hos Ingela på bokklubbsträff.

 
Vi inledde med god, alkoholfri skumpa med massor av bubblor. 
Det är ju ändå bubblorna som gör oss glada, eller hur? 
Perfekt dryck eftersom vi var tre av fem som körde igår. 
Man vill ju gärna kunna ta ett litet glas vin till maten. Bra tänkt Ingela!  

Kan varmt rekommenderas för chaufförer och för de som av 
någon anledning inte vill dricka alkoholhaltiga drycker. 

Så lägg Richard Juhlins bubblor på minnet!       


Sen blev det varsin tallrik med olika skinkor, goda ostar, en bläckfisk!!
och  rågbröd med räkröra. Så gott! 

Därefter blev det lax med olika fyllningar bl.a chevre´och valnötter, goda såser, ugnsrostad sötpotatis, sallad och svalt vitt vin. Jo, ett litet glas blev det.

Till dessert blev det jordgubbar, glass och maränger.
Det slank ned så snabbt så jag hann inte fotografera.😋

Mycket prat, boktips och utflyktstips inför sommaren fylldes kvällen dessutom av.
Vi ses igen om två månader och då blir det hemma hos mig.   

Här får ni en bild på min ännu så länge väldigt klena midsommarbukett.
Jag brukar alltid plocka blåklint, vallmo och ax från vägkanten.
Jag brukar ha egna prästkragar i rabatten att fylla ut med. Men i år har nog det mesta torkat bort eller blommat över för snabbt. Vi får väl se om det blir någon påfyllning i vasen i morgon.

Nu har vi precis ätit världens enklaste och godaste middag.
Hel, färsk ugnsstekt laxfile´med kokt nypotatis, smält smör,
lite grädde, citron och sallad.   


En redan halvvissen vallmo. Hehehe...
De helt perfekta midsommarbuketterna i affären,
 tycker jag inte är så charmiga, men det får kanske bli en sådan i år. 

Ha en bra kväll! Här ska vi titta ikapp på lite program,
dricka chaite och äta vattenmelon.

Kram så hörs vi i morgon!

@nneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar