fredag 20 februari 2015

Stockholmstur igår med bl.a ett prinsessmöte (igen).

Ahh, äntligen en stund över att titta in här med ett litet inlägg. 
Det var ju faktiskt flera dagar sedan. 

Igår var jag i Stockholm, en av mina årliga heldagar hade jag där, kan ni tro. 
Jag fick resan av maken i födelsedagspresent och klockan 05.25 åkte jag från Lund. 
Jag var framme i den kungliga "hufvudstaden" precis lagom när butikerna öppnade. 
Jag promenerade till Gamla Stan efter en snabbtitt i några affärer på Drottninggatan.
  

"Sirlig" är en mysig affär in The old town.

Jag var i flera antikaffärer.

Fin skylt i en affär.
Stadsmissionens försäljning i Gamla Stan. Här kan man fynda ibland.


Här sitter jag och vilar mina trötta fötter mitt i Gamla stan.
Bredvid mig satt en konstnär och målade av de vackra gamla husen.
Så fridfullt och skönt. 


Här på Köpmangatan ( det äldsta gatunamnet i Stockholm faktiskt), finns det läckra lägenheter till salu lite då och då.

Och lite kunglig glans blev det även vid detta Stockholmsbesök.
Denna gång var det Prinsessan Christina som jag "träffade" i Gamla Stan.
Hon var ute med sin Jack Russel och jag kunde bara inte låta bli att växla några ord med henne och ta ett par foton.
Hon var väldigt chosefri och trevlig.    


Ja, vi tar ett foto till där även lilla jycken syns. Hehehe...


Jag gick in på Sveriges äldsta bageri också och köpte en Napoleonbakelse att äta under eftermiddagen. Det var så milt och skönt i Stockholm att man kunde sitta på en bänk och fika utomhus. Härligt!

Det är så fint på detta cafe´ med flera ståtliga kristallkronor.
Lunchen åt jag på en trevlig restaurang i Gamla Stan med en utsökt buffe´.



Underbart gott med bl.a goda röror, kyckling med aioli, sallader, pasta med krämig oxfilesås, pizza, god fisk och mycket annat. Det enda som jag blev lite besviken ( och flera med mig) över var desserten som utlovats .
Det visade sig vara kaffe med en torr liten kokoskaka till.
Jag var dock väldigt mätt så det gick ingen nöd på mig. Hehe.... 



Tallrikskonst på väggarna.




Ah, vilken vacker vy och solen tittade fram en stund minsann!

Fågelmatning.

Jag tittade in en sväng på anrika Grand Hotel också för att
beundra de vackra blombuketterna och den fina miljön.
Vårfint på Bruka Design.

Massor med vackert "Spodeporslin".


Jag hittade en ny trevlig butik på Östermalm.
Här köpte jag en söt bricka med motivet "Stensöta".

Mer inspiration.

De här skålarna var läckra, tyckte jag.
Jag tittade in o affären och kollade prislappen.
38 000 spänn så nej, det blev inget köp.

Det blev även ett besök på "Oscar & Clothilde" förstås. 

I nästa inlägg blir det en retrorunda i Stockholm och te på Svenskt Tenn med kär vän. 

Kram på er så länge och ha en fin fredagskväll. 
Här tittar vi på "På spåret" finalen och lite senare blir det "Shetland." 
Underbart med fredag!! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar