söndag 18 september 2016

Smördeg med äpple, kanel och kardemumma.

Jodå, smördegsbakelserna blev goda och här kommer receptet. De är så snabba att göra eftersom man använder färdig smördeg på rulle. 


Jag har inga exakta mått men jag stekte tärnade äpplen i smör och blandade med kanel, socker, kardemumma och lite sirap.
Därefter lade jag en klick av fyllningen på smördegen och formade till ett knyte. Penslade med ägg och gräddade dem i ca 10 minuter i 200 grader. När de svalnat pudrade jag över lite florsocker. 
Också var dessa små frasiga, nybakade knytena färdiga att avnjutas med en kopp kaffe och kanske lite lättvispad grädde. 
Vi åt dem dock utan tillbehör och det gick alldeles utmärkt det också.

Kram och ha en skön kväll! 
Jag kommer att titta på två av mina favoritserier, 
"Following the money" och "Happy Valley".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar