onsdag 1 juni 2016

De sista Stockholmstipsen för denna gång.


Godmorgon, denna sköna onsdag!

Nu kommer de sista små tipsen från denna Stockholmsvistelse. 
Om ni är i närheten av slottet, vilket jag ju var denna gång, så besök gärna "Slottsboden". En trevlig butik med ett stort urval av krukor, servetter, tavlor och andra fina saker, en del med kunglig anknytning men långt ifrån allt. 



Lunchen i fredags åt jag på en av mina favorit lunchrestauranger, "Il forno italiano" precis på hörnet vid Järntorget. Supergoda sallader t.ex vattenmelon-mynta-fetaost, baba ganoush (stavning?), tabbouleh, hummus, tzatziki, kyckling, pastasallad, fiskgratäng, klyftpotatis, broccoligratäng, pizza, pitabröd.
 Efter maten ingår det kaffe med en söt och god kaka.
Allt detta för 110:-. Verkligen prisvärt och i kul miljö.





Efter restaurangbesöket så var jag mätt och inte längre så frusen och blöt.
Jag gick förbi slottet igen. 


Det är en imponerande byggnad.

Alla de stora kungliga krukorna var fyllda med blå-gula blommor.



Sen var jag en sväng på Grand Hotel.
Jag hade tänkt att jag skulle köpa deras exklusiva doftljus, men när jag såg det i verkligheten så ändrade jag mig. Så fint var det inte. 

Vacker bukett på NK.
Här tog jag en vända för att bl.a köpa tyg, köpa några hekton av deras goda te samt köpa en vacker skål på Newport som jag spanade in vid förra besöket. Jag ville även beskåda den stora spettkakan som transporterats med bil från Sjöbo till Stockholm med anledning av Oscars dop. 

Här tror jag att man sover riktigt gott,
i dessa sköna lakan från Ralph Lauren


Här har vi den ju, den gigantiska spettkakan eller
"spiddekaga" som det ju heter på skånska.

Sen gick jag till Hallwyllska Palatset som alltid är värt ett besök.
Här har jag varit flera gånger och beundrat inredningen, konstverken m.m.




Så vackra salar.

Och utanför hittade jag krukor från Dalbys eget
Cadabra Design och då tänkte jag på er förstås, Dan och Mie.

I Gamla Stan kan man ta en fika på Sveriges äldsta konditori, Sundbergs.
Detta är precis som restaurangen som jag tipsade om beläget på Järntorget.
Här har jag fikat flera gånger bl.a med barnen när de var små.
Denna gången hann jag inte detta, men det är ett tips
och jag tittade in om i alla fall och beundrade bakverken. 

Men ärligt talat så hade jag inte orkat efter den väl tilltagna lunchen. 


Vacker inredning och fantastiska bakverk serverade på gammaldags vis.
Lovely! 


Nu blir det inte mer från "hufvudstaden" för denna gång.

Och nu sticker jag till Lund för arbete.

Vi hörs snart igen!

Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar