lördag 8 februari 2014

Mera Stockholm.

Dagen fortsatte med en jättegod lunch på en thairestaurang i Östermalmskvarteren. Det ser lite rörigt ut på tallriken, men OMG, vilken god lunchbuffe´med så mycket att välja på..... 
Man "måste" ju smaka lite av varje.

Krämig vaniljglass med färska frukter,lakritssås och en kopp kaffe fick avsluta måltiden.

"Drömhuset" är en av alla "måsteaffärer". Här finns alltid massor av snygga inredningsprylar i em smakfull blandning. 

Hedvig Eleonora kyrka ligger fint vid Östermalmstorg.


Ett besök i Saluhallen hör förstås också till. 

Nej, nu var det verkligen dags för en av dagens höjdpunkter, Svenskt Tenn förstås. 

Jag tillbringade en timme (minst) i denna underbara miljö. 
Massor med vackra blombuketter i alla vaser.

Ljuvligt....

Nu var det lagom med ett besök på Tesalongen för afternoontea.
I en fullsatt salong hittade jag dock ett litet bord intill ett mycket trevligt par. De hade många intressanta saker att berätta om Stockholmslivet i allmänhet. Detta par ägnade sig bla. åt att åka runt och dricka just Afternoon Tea på olika ställen i världen. Vi hade en mycket trevlig stund tillsammans. De var goda vänner med diverse Stockholmkändisar som de mer än gärna delade med sig lite roliga detaljer om. Jag lyssnade gärna....        

Efter den innehållsrika lunchen orkade jag faktiskt bara en kanna te och en chilitryffel. 


Efter denna trevliga pratstund och lite välbehövlig vila fortsatte jag min shoppingrunda i denna butik.
Paret som jag "lärde känna" vinkade så glatt och fortsatte med sina bakverk när jag ilade vidare.  

Fornasetti, en välkänd italiensk målare och skulptör inledde sitt samarbete med Svenskt Tenn redan på 1940-talet. Vackra och lite speciella föremål visas alltså just nu här på ST. En exklusiv utställning,väl värd ett besök. En stol kostar 42000:-.... 
Den uppmärksamme ser "fotografen" i denna vackra spegel för 10 000:-.
Design:Fornasetti.


På toaletten är det självklart tapetserat med Josef Frank tapeter.
En liten miss för tvålet som inte matchade alls. Hihi.

Sista delen av min lilla Stockholmsresa kommer under dagen, men först lite städning och frukost.   Kram så länge....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar