lördag 8 februari 2014

Stockholm i mitt hjärta.....

Här startar min EGO-dag med kaffe i min nya objektivmugg och en bra bok. Efter en fyra timmar lång tågresa varav jag tillbringade två timmar sovande, en timme läsande och en timme med att lyssna på högljudda mobilsamtal och på mannens snarkande mittemot. Undrar vad han skriver/säger om "damen" som satt mitt emot honom???? Vill inte veta föresten.... 

Framme i hufvudstaden så inledde jag med ett besök på stooora Åhlen´s, där jag köpte två Kiviljuslyktor i den helt nyinkomna färgen "regn". Kunde inte låta bli och dessutom var det 25% rabatt på alla dessa underbara lyktor.  

Underbart, eller hur?? 

HM Home besökte jag förstås. Kuddfodral och en liten vas blev det här.  

Det var en ganska grå dag (vädermässigt) i Stockholm. Lite råkallt, men helt okej promenad och shoppingväder. 

Efter att ha strosat Drottninggatan ner med några stopp i ett par affärer var jag framme i Gamla Stan. 


Slottsboden hade fått in en del vårnytt. 
Det blev även ett besök i den vackra Storkyrkan mitt i Gamla stan. Det är Stockholms Domkyrka och här har ju både Kungen och Silvia och Victoria och Daniel gift sig.

Jag var i många antikaffärer i Gamla Stan och ett par små "fynd" blev det. Jag kände lite "Homanstämning" faktiskt. (Jan Mårtenssons deckarfigur som har en antikaffär i just Gamla Stan)

Detta är säkert de mest fotograferade husen i Gamla Stan. 

Det är en speciell känsla att strosa runt i dessa gamla historiska kvarter.

Så här många fåglar av olika slag hade samlats i "Strömmen" när en skolklass kom med massor med bröd. Ganska speciellt faktiskt.

Det blev en hel del stopp i mina favoritaffärer längs med Birger Jarlsgatan bl.a Zara Home, en del klädesaffärer och Oscar och Clothilde (bilden ovan).

Nu var det dags för lunch och jag strosade vidare mot Östermalmstorg.

Fortsättning följer för de intresserade.   

2 kommentarer:

  1. Ooh så många fina bilder på både Stockholm o Iittala-lyktorna =)
    Där skulle jag trivas :-D

    SvaraRadera
  2. Söta Camilla! jag tänkte på dig när jag strosade runt bland alla Kivilyktorna. Kram på dig!

    SvaraRadera