fredag 28 oktober 2016

Rundvandring på Stockholms slott, Kungsträdgården, Svenskt Tenn m.m.


Nu tänkte jag visa några Stockholmsbilder igen. 
När jag var på Slottet och tittade på brudklänningarna så löste 
man samtidigt entre´till slottsvåningarna. 
Då fick det ju bli en titt där också förstås.

Vackra och gnistrande kristallkronor, fin konst, stilfulla möbler 
och många salar som man känner igen från olika kungliga sammanhang. 

Så luta er tillbaka och ta del av de kungliga gemaken.
  




Detta är Konseljsalen där man håller informationskonseljer av olika slag.
Bl.a så är det här man sitter när de kungliga barnens namn offentliggöres.





Dessa porträtt av Kungen och Silvia hänger i den lite modernare delen av slottet.

Den här vaggan brukar de kungliga barnen ligga i efter sitt dop.
Det ändrades dock vid Prins Oscars dop. Se nedan. 


Och i spegeln skymtar fotografen fram, minsann.
Det var en mild och lite grå höstdag i hufvudstaden, men så vackert!  

Så här fint var det i Kungsträdgården.


Framme på Svenskt Tenn.

En av de fina dukningarna.

Så vackert och jag bara njöt.......

Ännu en finfin dukning.

En lite vårlik dukning, men vacker även nu förstås.



Och framme vid tygavdelningen.
Här har jag varit mååånga gånger och jag
tröttnar aldrig på dessa underbara tyger.

Efter detta besök bar det av vidare till Sigtuna,
där jag gjorde ett trevligt stopp på vägen till Uppsala.

Mer om detta senare!


Nu hoppas jag att ni får en riktigt bra fredag och kram på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar