lördag 2 november 2013

Föräldrabesök!

Igår köpte Johanna och jag med oss frukostbröd och körde till mormor och morfar och åt frukost. 
Min käre far sitter här och diskuterar både högt och lågt med sitt näst äldsta barnbarn,Johanna.
Det ser ut som om det har det riktigt trevligt tillsammans.

När vi hade ätit kåldolmar (mmm,så gott) körde vi till Skåne-Tranås. Vi var på kyrkogården för att göra fint inför Allhelgonahelgen. Vi blev bjudna på kyrkkaffe med hembakade bullar och deltog i en kort andaktsstund.   

Skåne-Tranås vackra kyrka.

Kyrkan i ett grått dis, denna fredag.

Vi strosade runt i den fina lilla byn,där jag har tillbringat många trevliga stunder under min uppväxt. Daniel Berlin, ägare till den välrennomerade krogen med hans namn kom ut och bjöd in oss att titta på de nyrenoverade och vackra lokalerna. 


Daniel Berlins krog utvändigt f.d Brummers krog. När jag var liten var det ofta gammaldags auktioner i detta hus. 

Exempel på inredningen. 

En titt ut genom den gamla välbevarade dörren.

Enkel men smakfull bordsdekoration.

Dukat inför kvällens fest.


Vi som sett huset för måånga år sedan kunde konstatera att man varit varsam under renoveringen,vilket lett fram till ett fint resultat. Nästa gång vi kommer hit ska vi smaka Daniels meny.

Ett väl tilltaget växthus på tomten där härliga sommarfester arrangeras. 

Vad vore ett besök i Skåne-Tranås utan en nostalgitripp förbi vårt gamla Villa Villekulla. Jag minns det som igår när jag stod på denna grind och åkte fram och tillbaka och väntade på min vän Mia som bodde i grannhuset. Härliga barndomsminnen. 

Kan ni posera framför vårt gamla hus nu,mor och far......

Hemma igen och här tar vi en kopp kaffe och umgås med energiknippet Fritz. Här sitter far och hund på kökssoffan och trivs.
Efter en trevlig dag i mina föräldrars sällskap körde Johanna och jag hem igen för att fredagsmysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar