tisdag 1 juli 2014

Härlig utflyktsdag på Österlen. Del 1.

Gomorron....
Här hemma är det lugnt och skönt, denna tisdagsförmiddag.
  Jakob och katten sover. Johanna har åkt till Emporia. Maken är på arbetsresa i Prag.
Solen skiner och det enda som hörs här just nu är suset från träden utanför, surret från datorn och skramlet från min kaffemugg. 

Nu tänkte jag berätta lite om gårdagen när Johanna och jag var ute på en härlig Österlentur.
Vi startade dagen hos min fina vän, Mona i hennes idyll på Österlen. 
Förutom Mona fick vi även träffa hennes söta katter förstås. 
Visst passar denna fina kise utmärkt in här??
  

Sen bjöd Mona med oss på en skön biltur utmed böljande sädesfält och blommande vallmo.  


Vårt mål med denna bilfärd var att titta på Monas lilla söta stuga mitt ute i tallskogen, ett stenkast från havet.
Här fikade vi i solskenet. Johanna passade förstås på att sola näsan en stund medan Mona och jag pratade om ALLT, precis som vanligt när vi ses.



Vi åkte förbi inspelningsplatsen för " Kockarnas kamp".


Dessa vackra trädgårdsnejlikor fanns hos trädgårdsmästare Inge Mårtensson i Sand-
hammaren. Förutom en massa vackra blommor fanns här även en lång, slingrande blankskimrande orm. Grrr, så läskig.
Trädgårdspersonalen var lika förvånade över "fyndet" som vi.

Efter några fina inköp så åkte vi vidare. 

Sen landade vi hemma hos Mona en stund igen.

I hennes trädgård fanns det betydligt sötare djur som t.ex den här lilla pigga ekorren.

Soldyrkaren Johanna.

Dags att säga hejdå till Mona, för denna gång och tacka för en härlig eftermiddag med fika, snack och skratt i vacker miljö.

Vi fick med oss stooora rabarber hem.

På väg ut från Ystad stannade vi till på Fritidsbaren i Sandskogen och jag blev nostalgisk för en stund. Här ser det precis likadant ut som det gjorde när jag var liten. Vi var ofta på Fritidsbaren och åt lunch eller köpte glass då.
Ljuva minnen......    

Ingvar "Hallå, hallå"Persson är den smått legendariske ägaren som tillsammans med sin fru Carrie driver Fritidsbaren i samma anda som när de tog över Fritidsbaren för nästan 40 år sedan. 

Här poserar de glatt för fotografen. 
Ta ett foto till så att den vackra orkidee´n kommer med, sa Ingvar.
Självklart gjorde jag det.

FRITIDSBAREN. Vi köpte förstås med oss de läckra och kända wienerbröden hem. De smakar exakt som som för 35 år sedan. 

Så fina badhytter längs med stranden.

Hej då, för denna gång.



Härinne har våra härliga och goda vänner köpt sitt drömhus på ett helt underbart läge.
Grattis K och D! Vi kommer gärna tillbaka en annan gång. KRAM

Efter detta så åkte vi vidare, Johanna och jag.
Följ med in i nästa inlägg vetja....     


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar