onsdag 15 april 2015

Mera BERLIN!

Nu är jag tillbaka denna onsdagskväll. 
Ett litet inlägg till från Berlin, bjuder jag på. 

Statyn Berlin nedan symboliserar det gamla delade Berlin och 
finns på västra Berlins största affärsgata "Kurfurstendamm"(Ku´damm). 
Vi bodde precis där också.



Titta, Kristallen!!!!




Byggnader med modern design på Potsdamer Platz, det "nya" Berlin.


Interiören i Sony Centers kupol.


"Brandenburger Tor", är stadens viktigaste symbol.


Jag i den skira vårgrönskan med "Segerkolonnen" i bakgrunden.


Maken njuter av sol och värme i den engelska trädgården
som vi också besökte förstås.

Nu är vi framme vid det fina slottet Charlottenburg.
Här var det bara jag som gick in och tittade och
Mårten stannade utanför i solen.

VÄLKOMNA IN!! 

Så vacker trappa. 

Slottskonst!  

Pampig spegelsal. 


Här är jag inne i det fantastiska porslinskabinettet. 

Titta, jag gånger två.

Slottsskumpa från slottsbutiken.

Sen strosade vi runt i den välansade trädgården.

Massor med nyplanterade vårblommor i slottsrabatterna. 

Till slottet hörde detta "lilla" söta sommarslott
som heter Belvedere.
Är det någon hemma??


Sötnosar i trädet! 

Hej då, "Belvedere"!
Framme vid TV-tornet, "Fernsethurm" eller tandpetaren som tyskarna kallar den för.
Högsta byggnaden i Berlin. 

"Alexanderplatz! Här fikade vi i solskenet.

Mårten med Berlinerdomen i bakgrunden.

Inne i domen.

Ett nygift par utanför Berlinerdomen.

Turister som har tryckt in sig i en gammal DKW, med kartor och allt.  


Fräsigt ekipage!!!

Många Berlinare som njuter i det fina vårvädret! 



Bokförsäljning utanför Universitetet. 

Här står jag i början av den vackra paradgatan "Unter den Linden",
som namnet säger så kantas den av ja, just det Lindar. 


Alla bananer på vårt hotell hade olika text....

Här fanns det flera bilshowrooms.

Här var det bilutställning helt uppåt väggarna. 

Så här kunde man också ta sig fram! 


Vi besökte det exklusiva franska varuhuset "Lafayette" också. 

Några av våningarna och den fina kupolen på Lafayette.



Här står jag på det ställe där Berlinmuren en gång stod.
En fot i  dåvarande Västberlin och en i dåvarande Östberlin.

Här står jag med murresterna  vid "Checkpoint Charlie".

Nedan två klassiska bilder från flykten.



Efter denna innehållsrika dag med många steg längs Berlins gator var det
 skönt att komma hem till hotellet en stund. 


Lite skumpa, jordgubbar och praliner från KaDeWe samt lite vila gjorde susen.
Vi begav oss sen ut i nattvimlet igen med nya krafter.

Mer om detta i nästa inlägg.

Kram på er, nu ska jag titta lite på Magnus Härenstam i "Hellenius Hörna",
den gamle kämpen...

Kram på er!!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar