fredag 24 april 2015

Nybakat bröd från nakna kocken och FREDAG!!.

Hej på er denna tidiga fredagskväll! 
Jag hoppas att inledningen på helgen känns bra.  


Idag tipsar jag om ett gott bröd som kommer från "The naked chef" 
(fast jag har ändrat om lite avseende mjölsorterna). 
Jag upptäckte att brödet var helt slut här hemma igår kväll och 
jag bakade hellre än begav mig iväg till affären. 
Jag tror faktiskt att det blev godare också och mer uppskattat av familjen.

Till två bröd behövs följande:
1 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
2 msk honung
3 dl grahamsmjöl
ca 9 dl vetemjöl
2 msk salt

Låt jästen smälta i vattnet och tillsätt sedan övriga ingredienser. 
Arbeta i köksmaskin eller för hand tills degen är smidig.
Låt jäsa i bunken ca 40 minuter. 
Forma två bröd och låt jäsa ca 30 minuter. 
Grädda i 200 grader ca 20 minuter. 
Jag penslade mina med ett ägg innan gräddning. 
Supergott med smör och en stark och smakrik ost.


Här ska det bli en skön hemmakväll, ja en sådan fredagskväll ni vet,  då man hoppas att man inte somnar före klockan nio i alla fall.  Nej, målet är att se både finalen av "Let´s Dance" ( första delen som jag ser denna säsong) och "Mord i paradiset".

Jag hoppas att ni också får en finfin kväll oavsett om ni sitter nedkrupna i soffhörnet eller om ni är ute och slår klackarna i taket, för varför ska man stå med båda fötterna på jorden, när man kan slå klackarna i taket. Ja, säg det.....
Nej, slut på svamlet här nu så hörs vi i morgon!

Kram/ @nneli  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar