fredag 29 maj 2015

På besök hemma hos Eeeemil på Kulturens utställning och lite nostalgi från det riktiga Katthult..

När jag var på föreläsning på Kulturen i Lund för ett litet tag sedan 
så passade jag på att titta in på Emil i Lönneberga 
utställningen på en av våra pauser.

Det blev några flashbacks från när vi var på det "riktiga" Katthult 
för ganska många år sedan. 
Så när jag kom hem plockades albumet fram från sommaren 1998

Jag, barnen och mina föräldrar tog en tur till Småland där vi då
 bl.a besökte inspelningsplatsen för Emilfilmerna. Så mysigt. 
På denna lilla resa var vi även i det riktiga Bullerbyn, 
Astrid Lindgrens värld och på besök hos en glasblåsare. 
Vi hade det jättebra och barnen stortrivdes. 

Har ni småbarn eller kanske barnbarn så är 
detta en trevlig liten två-tre dagars resa som jag varmt kan rekommendera. 

Höjdpunkten var faktiskt Katthult.
Johanna med sin mormor på Katthult.

Huset från filmerna. Emils pappas stövlar stod t.o.m på trappen.

Johanna och Jakob har fått varsin mysse och bysse.
Här tillsammans med sin mormor och morfar. Ja, tänk vad tiden går... 

Våra små busungar!!!
Ja, det blev en liten nostalgitripp. 
Nu åter till Kulturens pågående utställning av Emil.

Kära Astrid Lindgren!
 



Emils trägubbar i snickarboa.


Katthults kök.

Ett av Emils alla påhitt!


Och Katthults dass där Emil läste in sin far. Den busen...

Vi ses....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar