fredag 9 maj 2014

Laxpajrecept.

För några veckor sedan gjorde jag en god laxpaj som jag tror att jag lovade er receptet på.
Nu äntligen kommer detta.

Jag gör en enkel pajdeg: ( LatMajas pajdeg)
Smält 100 gr smör eller margarin
Tillsätt 3 dl vetemjöl och lite salt.

Platta ut den kladdiga degen i en pajform och förgrädda i 225 grader ca 5 minuter.
Denna gång hade jag varmrökt lax över så denna lade jag i formen tillsammans med färsk sparris. Hällde över en blandning av 3 ägg, 2 dl mjölk, lite salt och peppar och örtkryddor samt valfri riven ost.

In ni ugnen igen ca 15-20 minuter eller tills äggblandningen stelnat. 

Servera pajen med en kall sås gjorde på creme fraiche blandat med turkisk youghurt och någon tesked curry, lite socker, salt och peppar. Supergod ,enkel och passar till mycket, även som dip till chips eller grönsaksstavar. Vår nya favorit härhemma faktiskt.  
Valfri sallad till och det är klart att servera.

Nu är det dags att ta bussen till Lund för lite festligheter med kollegerna. 
Tjingeling på er så hörs vi senare.
Kram 

   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar